کسب و کار
اشتراک گذاری
بازاریابی یکی بخش های حیاتی در هر کسب و کار، شرکت و سازمان است، و ابعاد بسیار گسترده ای دارد که اکثر افرادی که در این حوزه دستی بر آتش دارند، نیز فقط به بخش محدودی از آن مسلط هستند، و آن را برای خود و مجموعه ای که در آن فعالیت دارند کافی می دانند. اما جی کنراد لوینسون در کتاب بازاریابی چریکی خود از بازاریابی به عنوان میدان نبرد یاد کرده و بازاریابی چریکی را به دیگر روش ها برتری داده است. همچنین دویست اسلحه برای بازاریابی چریکی معرفی کرده است تا بعد از یادگیری و رسیدن به افکار خلاق یک چریک از آن مفید ترین استفاده را داشته باشیم؛ همچنین لازم به ذکر است که بخش اعظمی از این سلاح ها به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته است. اگر بخواهیم به صورت منصفانه ای درباره این موضوع نظر دهیم در حقیقت همانگونه که از نام این بازاریابی پیداست، بهترین روش بازاریابی است زیرا که از گذشته همه چریکان را به عنوان افرادی قدرتمند و زیرک می شناسند، که در جنگ ها همیشه برای عملیات های ویژه از آنها استفاده می شد تا با کمترین تلفات و تجهیزات بهترین نتیجه ممکن را بدست بیاورند. هم اکنون این دویست اسلحه بازاریابی چریکی را به شما معرفی میکنیم، تا با دست پر و انباری پر از مهمات به این میدان نبرد قدم بگذارید و از مبارزه لذت ببرید.
تیم مشاوره معصومی جهت رشد کسب و کار و آشنایی بیشتر شما با این روش بازاریابی مطالعه کتاب بازاریابی چریکی نوشته جی کنراد لوینسون ترجمه همایون رکنی قاجار را به شما پیشنهاد می کند.
رسانه های کوچک(Mini media)
1. طرح بازاریابی(Marketing plan)
2. تقویم بازاریابی(Marketing calendar)
3. هویت(Identity)
4. کارت ویزیت(Business card)
5. نوشتافزار(Stationary)
6. نامههای شخصی(Personal Letters)
7. بازاریابی تلفنی(Telephone marketing)
8. شماره تلفن های رایگان(Toll-free number)
9. داشتن شمارهی تلفن رند(vanity phone number)
10. صفحات زرد(Yellow page)
11.کارت پستال(Postcards)
12. دسته ی کارت پستال (Postcard deck)
13. آگهی های نیازمندی(Classified ads)
14.آگهی بر طبق هر سفارش / درخواست مشتری(Per order/inquiry advertising)
15.آگهی رایگان به وسیلهی خریداران(Free ads in shoppers)
16. پخش تراکت(Circulars)
17. تبلیغ در تابلوهای اعلانات دولتی(Community bulletin boards)
18. آگهی های سینمایی(Movie ads)
19. استفاده از تابلوهای نصب شده خارج فروشگاه ها(Outside signs)
20. بنرها و تابلوهای خیابانی(Street banners)
21. نمایش در ویترین(Window display)
22. استفاده از تابلوهای داخل فروشگاه ها(Inside signs)
23. استفاده از پوستر(Posters)
24. نظر خواهی (Canvassing)
25.آگهی روی درب منازل(Door hangers)
26. تبلیغات شفاهی کوتاه -30 ثانیه الی 2 دقیقه ای معروف به فروش در آسانسور. (Elevator pitch)
27. بیان ارزش های کار(Value story)
28. فروش آخره دوره یا به عبارتی بازگشت مشتری(Back-end sales)
29. تبلیغ توسط توصیه نامه(Letters of recommendation)
30. حضور در نمایشگاهها(Attendance at trade shows)
رسانه های بزرگ(Maximedia)
31. آگهی سراسری(Advertising)
32. ارسال مستقیم پست(نامه هایی که در آن آگهی گذاشته و به آدرس می فرستند),(ِِDirect mail)
33. آگهی در روزنامه(Newspaper ads)
34. آگهی در رادیو(Radio spots)
35. آگهی در مجله(Magazine ads)
36. آگهی در بیلبوردها(Billboards)
37. آگهی تلویزیونی(Television commercials)
رسانه های <<ایی یا الکترونیکی>> (E-Media)
38. استفاده از کامپیوتر(Computer)
39. استفاده از چاپگر / فکس(Printer/Fax)
40. استفاده از شبکه های مجازی(Chat rooms)
41. حضور در انجمنهای اینترنتی برای تبادل نظر(Forums boards)
42. تبلیغات و بنر های اینترنتی (بولتنهای خبری اینترنتی( Internet bulletin boards)
43. تهیه لیست و فهرست از مشتریان و علاقه مندان(List building)
44. ارسال ایمیل (Personalized Email)
45. بازاریابی از طریق امضای ایمیل(Email signature)
46. ارسال ایمیل از پیش طراحی شده (Canned Email)
47. ارسال ایمیل انبوه(با تعداد افراد زیاد),(Bulk email)
48.کارت پستالهای صوتی / ویدئویی(Audio/video postcard)
49.ایجاد یک دامنه مشخص و اختصاصی(Domain name)
50.طراحی و ایجاد وبسایت(Website)
51.استفاده از صفحهی ارتباط با مشتری یا صفحهی لندینگ در وب سایت(Landing page)
52.ایجاد درگاه پرداخت امن (Merchant Account)
53.ایجاد فروشگاه اینترنتی(Shopping cart)
54.ایجاد ربات برای ارسال پاسخ های آماده(Autoresponders)
55.بالا بردن رتبه سایت در موتور های جست و جو به وسیله سئو سایت(Search engine ranking)
56. ارسال بروشورهای الکترونیکی(Electronic brochures)
57. استفاده از خدمات آراساس (RSS feeds)
58.ایجاد وبلاگ(Blog)
59. استفاده از پادکست(Podcasting)
60.مجلهی الکترونیکی اختصاصی (Own E-zine)
61. آگهی در سایر مجلههای الکترونیکی(Ads in other e-zines)
62.ایجاد کتابهای الکترونیکی(E-books)
63. ایده گرفتن از وبسایتهای دیگر(Content for other sites)
64. برگزاری سمینار های اینترنتی(وبینار)(Webinars)
65.عملیات تجاری چند شرکتی(Joint ventures)
66. استفاده از ظرفیتهای تبلیغات دیجیتال(Word of mouse)
67. بازاریابی ویروسی(Viral marketing)
68. استفاده از سایتهای حراجی و مزایده/ ایبی (eBay auction sites)
69.استفاده از تحلیل کننده گان سایتهای کلیکی(Click analyzers)
70. استفاده از تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک(Pay per click ads)
71. استفاده از کلمه های کلیدی موتور جستجو در حوزه مرتبط(Search engine keyword)
72. استفاده از گوگل ادوردز (Google AdWords)
73.لینک سازی در سایر وبسایت ها(Sponsored links)
74. تبادل لینک متقابل(Reciprocal link exchange)
75. تبادل بنرهای تحت وب(Banner exchanges)
76. استفاده از نرخ تبدیل بازدیدکننده به خریدار (Web Conversion Rate)
رسانه های اطلاعاتی<<info-Media>>
77.بروز بودن اطلاعات شما از بازار(Knowledge of your market)
78. مطالعات تحقیقاتی(Research studies)
79. استفاده از دادههای مشتریان(Specific customer data)
80. انجام مطالعات مختلف (Case Studies)
81. سهیم شدن اطلاعات(Sharing )
82.استفاده از بروشورها(Brochures)
83.استفاده از کاتالوگها(Catalog)
84. استفاده دفتر راهنمای تجاری (Business Directory)
85. اعلام خدمات عمومی(Public service announcements)
86.گزارش عملیات (Newsletter)
87.سخنرانی(A speech)
88.مشاورههای رایگان(Free consultations)
89.نمایشگاههای رایگان(Free demonstrations)
90.سمینارهای رایگان(Free seminars)
91. انتشار مقاله(Article)
92. انتشار مطلب در روزنامهها و مجلات(Column)
93. تالیف کتاب(Book)
94. انتشار بر اساس درخواست مشتری(Publishing on demand)
95. سخنرانی در انجمن ها(Speaker at clubs)
96. برگزاری کنفرانسهای مجازی(Tele Seminars)
97. تهیهی اینفومرشیال (تبلیغات تلویزیونی با ارائهی کامل اطلاعات(Infomercials)
98. آموزش دائمی(Constant learning)
رسانه انسانی<<Human Media>>
99.بینش بازاریابی(Marketing insight)
100. به کارگیری تمام توانایی های خودتان(Yourself)
101.به کارگیری تمام توانایی های کارمندان و نمایندگیهایتان(Your employees and reps)
102.استفاده از بازاریابی چریکی(Designated guerrilla)
103.ایجاد جذابیت از طریق پوشش کارمندان(Employee attire)
104.ایجاد جذابیت از طریق رفتارهای اجتماعی(Social demeanor)
105. استفاده از ظرفیتهای مخاطبین(Target audiences)
106. استفاده از دامنه نفوذ شخصیتان(Your own circle of influence)
107. اختصاص دادن زمان برای تماس با مشتریان(Contact time with customers)
108.ایجاد اشتیاق از طریق نحوه صحیح سلام و خداحافظ(How tou say hello and goodbye)
109.توانایی تدریس(Teaching ability)
110. بیان تاریخچه و داستان دربارهی برندتان(Stories)
111.ارتقا سطح تواناییهای فروش(Sales training)
112. استفاده از اوقات بیکاری و خاموشی کامپیوتر(Use of downtime)
113. استفاده از بازاریابی شبکهای(Networking)
114. ایجاد و استفاده از تایتل و تیتر های حرفهای(Professional title)
115. بازاریابی با همکاری (Affiliate Marketing)
116.تماس های رسانهای(Media contacts)
117. حفظ و استفاده از مشتریان موجود در فهرست(کسانی که حداقل یکبار خرید داشته اند)(A-list customers)
118. بیان فلسفهی وجود شرکتتان – تامین نیازهای مشتریان(Core Story)
119. ایجاد حسی از ضرورت و فوریت در ذهن مشتری(Sense of urgency)
120. ارائهی اقلام / زمان محدود(Offer limited items/time)
121. فراخوان مشتری برای تصمیمگیری سریع (Call to Action)
122.ایجاد رضایت در مشتری(Satisfied customers)
بدون رسانه<<Non Media>>
123. ایجاد فهرست مزایا خدمات یا محصول(Benefits list)
124. ایجاد مزیت رقابتی(Competitive advantages)
125.تعیین یک سری جوایز(Gifts)
126. ارائهی خدمات(Service)
127. ایجاد روابط عمومی(Public relations)
128. بازاریابی هم جوش (Fusion Marketing)
129.مبادله کالا (Barter)
130. تبلیغ دهان به دهان(Word of mouth)
131. بازاریابی همهمهای (Buzz Marketing)
132.شرکت کردن در جوامع(Community involvement)
133. عضویت درانجمنها و کلوپ ها(Club and association memberships)
134. استفاده از فهرستهای رایگان(Free directory listing)
135. اجارهی غرفه در نمایشگاههای تجاری(Trade show booth)
136. حضور در رویدادهای خاص(Special events)
137. درج نام بر روی لباسهای کارمندان حاضر در رویدادها(Name tags at events)
138. حضور در جایگاه ویژه در رویدادها(Luxury box at events)
139. اهدای مدارک(Gift certificates)
140. ارائهی کمکهای صوتی و تصویری(Audio Visual aids)
141. استفاده فهرست برنامه های پیش رو(Flip Charts)
142. انجام چاپ مجدد مطالب منتشر شده و تهیهی تصاویر بسیار بزرگ(Reprints and blowups)
143.اهدا کوپن به مشتریان(Coupons)
144. پیشنهادهای آزمایشی رایگان(Free-trial offer)
145. ارائهی ضمانت(Guarantee)
146. حضور در مسابقات و شرط بندی ها(Contests and sweepstakes)
147. ارتقاء توانایی ساخت و توسعه(Baking or craft ability)
148.استفاده از درخواست خرید از سوی مشتری (Lead Buying)
149. پیگیری مشتریان(Follow-up)
150. تهیهی برنامهی جست و جو(Tracking plan)
151. تبلیغات حین انتظار برای برقراری تماس تلفنی (Marketing-on-Hold)
152. ساخت سرگرمی با نام برندتان
153. قرار دادن محصولات و خدمات در فیلمها و سریالها (Product Placement)
154. حضور به عنوان مهمان در برنامههای گفتگوی رادیویی (Talk Show)
155. حضور به عنوان مهمان در برنامههای گفتگوی تلویزیونی(Tv talk show guest)
156. استفاده از بازاریابی ناخودآگاه (Subliminal Marketing)
ویژگی های شرکت<<Company Attributes>>
157.دیدگاه مناسب به بازاریابی(Proper view of marketing)
158.آگاهی از نام برند(Brand name awareness)
159.تثبیت موقعیت(Positioning)
160.انتخاب نامهای مناسب برای محصول و برند(Name)
161.انتقال آنی یک ایده ی قابل شناسایی بدون هیچ شرحی(Meme)
162.ساخت شعاری که تم اصلی کسب و کارتان را بیان کند (Theme Line)
163.توانایی نویسندگی(Writing ability)
164.توانایی رونوشت (Copywriting)
165.رونوشت برداری از سر تیتر و تایتل ها(Headline copy)
166.موقعیت مکانی مناسب(Location)
167.ساعات کاری و فعالیت(Hours of operation)
168.روزهای کاری(Days of operation)
169.استفاده از هر نوع کارت اعتباری برای مشتری بلامانع باشد(Credit cards accepted)
170.سرمایه گذاری(Financing available)
171. ایجاد اعتبار(Credibility)
172. ایجاد شهرت(Reputation)
173. ایجاد کارایی(Efficiency)
174. ایجاد کیفیت(Quality)
175. ارائهی بهترین خدمات(Service )
176. دقت در انتخاب(Selection)
177. عرضه محصول با قیمت مناسب(Price)
178. استفاده از فرصتها برای بهبود(Opportunities to upgrade)
179. استفاده از برنامه ارجاعی (Referral Program)
180.جاسوسی از رقبا (Spying)
181.تبلیغات توسط افراد مشهور (Testimonials)
182.ایجاد مزیت های بیشتر برای محصول(Extra value)
183.اصیل بودن برند و محصول(Noble cause)
نگرش های شرکت<<Company Attitudes>>
184.ایجاد فرصت معاملهی آسان با شرکت شما(Easy to do business with)
185.علاقهی صادقانه به آدمها(Honest interest in people)
186.رفتار بسیار مناسب پشت تلفن(Telephone demeanor)
187.نشان دادن اشتیاق(Passion and enthusiasm)
188. حساسیت برای انجام امور به نحو احسن(Sensitivity)
189. داشتن صبر و شکیبایی(Patience)
190. انعطافپذیر بودن و ملایمت(Flexibility)
191. سخاوتمند بودن(Generosity)
192. داشتن اعتماد به نفس(Self-confidence)
193. حفظ آراستگی و پاکیزگی(Neatness)
194. داشتن روحیه رقابتی و سلطهجویی بر رقبا(Aggressiveness)
195.ایجاد حس رقابت میان افراد(Competitiveness)
196.پر انرژی بودن(High energy)
197.سرعت داشتن در انجام امور(Speed)
198.تمرکز داشتن در انجام امور(Focus)
199.نکته سنجی و توجه به جزئیات(Attention to details)
200.مرد عمل بودن(action)
منبع: کتاب بازاریابی چریکی اثر جی کنراد لوینسون
بعنوان صاحب یک کسب و کار باید توجه داشته باشید، انتخاب مناسبترین ابزارهای بازاریابی چریکی بر اساس ویژگیهای کسبوکار اهمیت بسیار بالایی دارد. با توجه به نوع فعالیت، محدودیتهای بودجهای، هدفگذاریها و اهداف بازاریابی، مخاطبان، رقبا و دیگر مشخصات کسبوکار، لازم است ابزارهای مناسب انتخاب شوند.
در این راستا پیشنهاد میشود در ابتدا موارد زیر را به صورت دقیق بررسی کنید:
1. نوع فعالیت کسبوکار: اگر کسبوکار تولیدی یا خدماتی است، نیازها و ابزارهای مناسب متفاوت خواهد بود. مثلاً برای فروشگاه آنلاین یا آتلیه عکاسی.
2. بودجهٔ موجود: ابزارهای گرانقیمتی مانند تبلیغات تلویزیونی ممکن است در دسترس نباشد. باید راهحلهای ارزانتری پیدا کرد.
3. هدفهای بازاریابی: اگر هدف آگاهیسازی است باید از رسانههای پربازدید استفاده کنیم. اگر فروش هدف ماست باید به تبلیغات مستقیم برویم.
4. مخاطبان هدف: اگر مخاطب شما در زمینه خاصی حرفهای هستند باید با کانالهای متناسب با آنها تبلیغ کرد.
5. محل فعالیت: برای فعالیت محلی بهتر است از تبلیغات مکانمحور و محلی استفاده شود.
همچنین ویژگیهای محصول یا خدمات، هدفهای بلندمدت و کوتاهمدت را نیز مدنظر داشته باشید. سپس بر اساس این عوامل و اطلاعات بدست آمده و با درنظر گرفتن تاثیرگذاری، هزینه و دسترسی پذیری ابزارهای مختلف بازاریابی را بررسی کنید.
به طور مثال برای کسبوکارهای تازهراهاندازی شده که بودجه محدودی دارند، ابزارهایی مانند ایجاد وبسایت، رسانههای اجتماعی، ویدئوهای آموزشی، بازاریابی همکاری، تبلیغات رایگان، نظرسنجیها و کارتویزیت میتواند مفید باشد.
برای محصولات تجاری و خدمات حرفهای، ابزارهای تبلیغاتی مانند رادیو و تلویزیون، بیلبوردها، مجلات، آگهیهای گوگل و شبکههای اجتماعی و تبلیغات ویروسی میتواند مؤثر واقع شوند.
برای کسبوکارهای آموزشی و خدماتی، برگزاری وبینارها، نوشتن مقاله، کتاب و ایجاد وبلاگ و پادکست، ارسال ایمیل بازاریابی و استفاده از رسانههای اجتماعی میتواند مفید واقع شود.
برای رستورانها و فروشگاههای خردهفروشی، ابزارهای تبلیغات محلی مانند بیلبوردها، تابلوهای خارجی، تبلیغات نمایشگاهی، تبلیغات داخلی و کوپنها میتواند مناسب باشد.
البته استفاده ترکیبی از ابزارهایی که با یکدیگر تقویت میشوند مانند تبلیغات آنلاین و تبلیغات محلی، استفاده از رسانههای اجتماعی و تبلیغات ویروسی موثرتر خواهد بود. در نهایت باید پیشرفت را نیز ارزیابی کنید تا با تغییر استراتژی درصورت لزوم به اهداف دلخواه خود برسید.
نوشته شده توسط مهدی معصومی