کسب و کار
اشتراک گذاری
امروزه سازمان ها در بازار سریع تر و انعطاف پذیرتر شده اند و شرکت ها بیش از پیش محصولات یا خدمات خود را به جایگاه های ویژه تر و مشتریان خاص معطوف میکنند، این موضوعی است که هر مشاور کسبوکار بر آن تاکید میکند. رقابت در بازار امروز به شدت افزایش یافته و مشتریان به دنبال تجربههای منحصر به فرد هستند. در این شرایط، روشهای سنتی بازاریابی دیگر کارایی سابق را ندارند.در نتیجه روش های سنتی بازاریابی مدام کمرنگ تر میشوند. آگهی دهندگان تکنیک های مختلفی را جایگزین این سبک های بازاریابی کرده اند. این رویکرد با استفاده از تاکتیکهای خلاقانه و کمهزینه، امکان برقراری ارتباط موثرتر با مخاطبان هدف و ایجاد یک برند ماندگار را فراهم میکند. اگر به دنبال افزایش آگاهی از برند و جذب مشتریان جدید هستید، بازاریابی چریکی میتواند گزینهی مناسبی برای شما باشد. اگر قصد دارید فعالیت های بازاریابی خود را تشدید کنید، بازاریابی چریکی را امتحان کنید تاثیرگذار خواهد بود و میتواند به رشد چشمگیر کسبوکار شما منجر شود.
بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ یک نوع استراتژی تبلیغاتی محسوب میشود که بر روی روش های نامتعارف و کم هزینه تمرکز داردکه بدون ایجاد تداخل در کار افراد، توجه عده زیادی از افراد را به خود جلب میکند و منجر به حاصل شدن نتیجه بهتر میشود. در این روش بازاریابی، استراتژی های آسان و ارزان برای بدست آوردن سودهای زیاد در کسب و کار استفاده میشود. این روش به نام دیگری مثل بازاریابی پارتیزانی شناخته میشود. هدف اصلی بازاریابی چریکی کاهش هزینه است، این هزینه میتواند پول، زمان یا توان شما باشد، اما اثربخشی و ماندگاری چند برابری در ذهن مخاطب ایجاد کند و سودآوری بیشتری رقم زند. از ویژگیهای بارز بازاریابی چریکی میتوان به استفاده هوشمندانه از محیط اطراف، بهرهگیری از رویدادهای روزمره، و ایجاد تعجب و هیجان در مخاطب اشاره کرد.
1- در گوریلا مارکتینگ چیزی به نام آزمون و خطا وجود ندارد و همه چیز بر مبنای آمار و ارقام است. موفقیت در گوریلا مارکتینگ مستلزم آن است که کسبوکارها بتوانند با ترکیب دادههای موجود با ایدههای بدیع و جسورانه، کمپینهایی طراحی کنند که توجه مخاطبان را به خود جلب کرده و به نتایج قابل اندازهگیری منجر شوند. برای یافتن بهترین راهکارها باید ایده های مختلف را بررسی کرد، سپس اندازه گیری نتایج کمپین به شما در بهبود نتیجه آن کمک خواهد کرد.
2- در این روش بیشتر از اینکه تمرکز بر جذب مشتری جدید باشد، تمرکز بر حفظ مشتریان فعلی است. بازاریابی چریکی از قاعده 10/30/60 پیروی میکند این اصل به شما میگوید شما باید 10% از بودجه بازاریابی خود را صرف صحبت با تمام کسانی شود که در حیطه بازاریابی شما هستند این مورد میتواند شامل مشتریان بلقوه شما باشد. 30 درصد را صرف متقاعد کردن افرادی کنید که معیارهای مشتری بلقوه شما را دارند.60% بقیه را صرف بازاریابی برای مشتریان فعلی خود کنید. به جای چشم پوشی از مشتریانی که یک بار خرید نموده اند باید اکثر انرژی تان را صرف پیگیری آنها کنید.
3- باید بدانید که در این جنگ یک سلاح مثل تبلیغات کافی نیست و یک چریک خوب میداند که برای موفقیت باید ترکیبی از سلاح های سنتی و مدرن بازاریابی را درکنار هم استفاده کند.
4- میزان اثر بخشی گوریلا مارکتینگ برای کسب و کارهای بزرگ و کوچک یکسان است و تفاوتی ندارد. هرکسب و کاری چه بزرگ و چه کوچک با استفاده از ایده های خلاقانه و غیر منتظره محصولش را به مردم معرفی کند و فروش خوبی را تجربه کند.این به این معنی است که حتی اگر صاحب کسب وکار کوچکی باشید از این روش بازاریابی بهترین نتیجه را خواهید گرفت.
5- بازاریاب های چریکی هرگز تسلیم نمیشوند، شاید داستان مورچه ای را شنیده باشید که 1000 بار یک سنگ ریزه را تا بالای دیوار برده بود ولی هربار به علتی با شکست مواجه میشد. بازاریابی یک فرایند است نه یک رویداد شاید از سه ماه تا سه سال زمان ببرد، بازاریاب های چریکی به دنبال نتایج فوری نیستند چرا که میدانندبازاریابی آغاز و میانه دارد ولی پایان ندارد.
در این نوع بازاریابی تبلیغات خلاقانه در محیط های باز و مکان های عمومی همچون حمل و نقل عمومی ، رستوران ها، مراکز خرید و غیره انجام میشود.
در اینجا یک سازمان میتواند محصول و برند خود را در یک رویداد عملی، ورزشی، فرهنگی و غیره به مخاطب معرفی کند. در نتیجه حس کنجکاوی مخاطب نسبت به آن تبلیغات مبهم برانگیخته میشود و به دنبال کسب اطلاعات درباره آن برند میرود.
در این نوع بازاریابی محتوا های تولیدی به صورت گسترده در سایت ها شبکه های اجتماعی و غیره به اشتراک گذاشته میشود.
بازاریابی چریکی برای برقراری ارتباط با مشتریان ، از چندین روش و تکنیک استفاده میکند یکی از هداف این تعامل ایجاد واکنش عاطفی در مشتری است و هدف نهایی این بازاریابی این است که مردم محصولات را به روشی متفاوت تر از آنچه وجود دارد به خاطر بسپارند. اگر برای بهبود عملکرد کسبوکار خود، به دنبال یک مشاور کسبوکار حرفهای هستید تیم مشاوره کسب و کار معصومی با ارائه راهکارهای تخصصی، شما را در رسیدن به اهداف تجاریتان همراهی میکند.
نوشته شده توسط کوثر عابدینی