نقش آفرینان کسب و کار
اشتراک گذاری
«وقتی با صدای خسته اما مصممش گفت: "اگر میخواهی بفروشی، اول باید بفهمی"، همهی کلاس ساکت شد. چون این جمله فقط یک نکته بازاریابی نبود؛ فلسفهی زندگی خودش بود.»
نسل امروز بازاریابی را با استراتژیهای دیجیتال و تبلیغات آنلاین میشناسد، اما در دهههای گذشته، در ایران، واژهی «بازاریابی» مترادف بود با یک نام: دکتر احمد روستا.
او اولین کسی بود که بازاریابی را از ویترین فروشگاهها بیرون کشید و به صحنهی تفکر، تحلیل و اخلاق آورد. مردی با نگاهی آرام اما تیزبین، که بهجای فروش کالا، به درک انسانها علاقهمند بود.
دکتر روستا در 17 فروردین 1327 در شهر یزد به دنیا آمد .پس از تحصیلات عالی، در سال 1979 میلادی (1357 خورشیدی) دکترای مدیریت را از دانشگاه برادفورد انگلستان دریافت کرد. او بلافاصله پس از بازگشت به ایران، به هیئتعلمی دانشگاه شهید بهشتی پیوست و بیش از 35 تا 40 سال در تدریس، تحقیق و مشاوره در حوزههای مدیریت، بازاریابی، صادرات، تبلیغات و مدیریت استراتژیک فعالیت کرد .
کلاسهای دکتر روستا فراتر از درس بودند؛ مجالی برای تفکر و بیداری. صدای آرامش اما پرپشتوانهاش، مثالهای ملموس و البته دلنشین، از بازار ایران و جهانی را به دل مینشاند. او بازاریابی را نه فقط علم فروش، که هنری برای درک انسانی عمیق میدانست.
وقتی به ایران بازگشت، بسیاری هنوز بازاریابی را معادل "ترفندهای فروش" میدانستند. اما او با نگاهی انسانی، کاربردی و ریشهای، این علم را دوباره معرفی کرد. اولین کتابش را با نام «مدیریت بازاریابی» نوشت؛ کتابی که بارها تجدید چاپ شد، نسلها از آن درس گرفتند و بسیاری با همان کتاب، وارد دنیای مدیریت شدند.
لحنش ساده بود، اما نه سطحی. مثالهایش از دل بازار واقعی میآمد، نه صرفاً از تئوریها. حتی وقتی درباره «رضایت مشتری» یا «تحقیقات بازار» مینوشت، انگار داشت درباره زندگی حرف میزد. بازاریابی در نگاه او، فقط ابزار سود نبود؛ فرصتی برای ساختن رابطهای عمیق با انسانها بود.
این کتابها منبع اصلی در دانشگاهها و راهنمای مدیران بسیاری از کسبوکارهای ایرانی بودهاند.
دکتر روستا مؤسس و مدیرعامل اولین شرکت رسمی تحقیقات و مشاوره بازاریابی ایران، با نام «راستابین» بود .
او همچنین نخستین سایت جامع مدیریت به نام «باشگاه مدیریت» را تأسیس کرد و در پروژههای متعدد مشاور ارشد سازمانها و شرکتها بود .
دکتر احمد روستا پس از سالها مبارزه با بیماری، در 20 آذر 1400 در تهران درگذشت.
یاد و نام دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی ایران، نهتنها در دل شاگردانش زنده است، بلکه الهامبخش بسیاری از مدیران و مشاوران امروزی نیز هست. مجموعه مشاوره کسبوکار معصومی با افتخار تلاش میکند در ادامه این مسیر، با تولید محتوا درباره بزرگان و همچنین ارائه خدمات مشاورهای، سهمی در ارتقای دانش مدیریت و بازاریابی کشور داشته باشد.
نوشته شده توسط فاطمه آذرخش