دیجیتال مارکتینگ
اشتراک گذاری
ورود موفق به بازار از مهم ترین اهداف دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال است. در یک بازار، رقبای کسب و کار شما نقش مهم تری از مشتری ها بازی میکنند. تحلیل رقبا در رشد و شناخت بازار به شما کمک زیادی میکند تا بتوانید بهترین استراتژی را برای جذب مشتری انتخاب کنید. رقبای شما در واقع کسانی هستند که به شکل مستقیم یا غیر مستقیم خدمات یا کالای مشابه شما به مشتریان تان میدهند و یا افرادی را تحت تاثیر قرار میدهند که بازار هدف شما هستند. به خاطر داشته باشیم رقبا دشمن ما نیستند و حضور رقبای فراوان میتواند به منزله ی رونق بازار و فراوانی بازار هدف باشد.
در این مقاله، مهم ترین مزیتهای تحلیل رقبا را با هم بررسی میکنیم و روش های رایج این نوع بازاریابی را مرور خواهیم کرد. قبل از شروع با هم نگاهی به مهم ترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال میاندازیم و اهمیت رقبا را در این میان مشخص می کنیم:
اولین کاری که به عنوان لازمه شروع یک کسب موفق میتوان از آن نام برد برسی و شناخت بازارهدف است. رقابت موثر به معنی درگیری رو در رو با شرکت های رقیب نیست بلکه درک دقیق نسبت به بازار هدف مورد نظر است. از مهم ترین اقداماتی که هر صاحب کسب و کاری باید در شناخت بازار هدف و رقبا به کار بگیرد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
بررسی رقبا به شما کمک می کند تا با روشن کردن راه و نقشه ی بازار بتوانید بهترین مسیر را برای جلو بردن فعالیت های بازاریابی دیجیتال مارکتینگ انتخاب کنید.
یکی از مهم ترین مزیتهای تحلیل رقبا روشن تر کردن نقاط قوت و ضعف است. این سطح از آگاهی نسبت به رقبا می تواند به شما کمک کند تا با جلوگیری از تکرار روش های غلط توسط رقبا استراتژی های خودتان را بهتر بچینید. دانستن نقاط قوت رقبا نیز دید منطقی تری نسبت به رویکرد شما در بازار خواهد داشت و موجب تقویت و بهبود توانمندیهایی میشود که ازوجود آنها آگاه نبودید یا حداقل توجه را به آنها داشتید.
ممکن است مشتری به هر دلیلی به جای انتخاب شما تصمیم بگیرد از رقیبتان خرید کند! مشتری های رقبا و رفتار آنها کمک زیادی به شما میکند تا بازار هدف را بهتر بشناسید. یکی از این رفتارها ترجیح مشتریها نسبت به کالای شما یا رقبا است. تحلیل مشتریان رقبا و دلیل انتخاب آنها می تواند نقاطی را به شما نشان دهد که شاید شما به خوبی روی آنها کار نکرده اید و فرصت های زیادی برای رشد شما در آنجا وجود دارد. پس بهتر است از اطلاعات به دست آمده غافل نشوید و برای پوشش نقاط ضعف خود به دنبال راه چاره باشید! این اطلاعات زمانی به شما کمک میکند که به درستی تحلیل و عیب یابی شود و در جهت پیشرفت خود آنهارا به کارگیرید.
بازار همیشه در حال تغییر است. با تحلیل دقیق رقبا می توانید تغییر گرایش ها و فن آوری ها را به موقع دیده و استراتژی های دیجیتال مارکتینگ خودتان را نسبت به آن ها تطبیق دهید. این موضوع اهمیت بیشتری در بازاریابی دیجیتال دارد چون در این حوزه تغییرات با سرعت بیشتری رخ میدهند. شرکت های فناوری و کسب و کار هایی که به شکل آنلاین خدمات میدهند بیشترین سود و منفعت خود را از ابتکار و نوآوری میبرند. زمانی که محصول یا خدمات شما آمیخته با فناوریهای نو و درحال شکل گیری بازار باشد، فرایند تولید و استفاده از آن بسیار خوشایندتر به نظر میرسد. یکی از عوامل مهم رشد و حیات هر کسب و کاری خلاقیت و نوآوری است.
یادتان باشد! یکی از کارهایی که یک مدیرخوب باید توانایی آن را داشته باشد ایجاد خلاقیت است.
تحلیل رقبا به شما کمک میکند تا اهداف واقعی و منطقی برای کسب و کارتان انتخاب کنید. میتوانید به شکل منطقی و موثر موقعیت کسب و کارتان در حوزه ی مربوطه را بشناسید و قدم های بعدی را تعیین کنید. این دید واقع گرایانه تصمیم گیری را در شرایط سخت و حیاتی راحت تر میکند. به یاد داشته باشید هدف گذاری شما باید از ویژگی هایی برخوردار باشد:
تحلیل رقبا به معنی کپی برداری از آنها نیست. در عوض شما در تحلیل رقبا استراتژی های بازاریابی دیجیتال خودتان را بازبینی میکنید. در این تحلیل شما می توانید ببینید که چه فعالیت و استراتژی خوب و چه فعالیتی بد است و از کدام استراتژی میتوان بهترین بازخورد را گرفت. با این دید خدمات بهتری به مشتری هایتان ارائه کنید.
کاهش ریسک از مهم ترین ابزار های بازاریابی دیجیتال است. اگر رقبای شما محصولی را معرفی می کنند که توجه مشتری ها را به خود جذب نمیکنند شما می توانید به موقع نسبت به آن آگاهی پیدا کرده و جلوی ضرر را بگیرید.
در راستای بقیه ی فعالیت های مهم بازاریابی دیجیتال تحلیل رقبا نیز باید به شکل موثر و مفید انجام شود. مثل هر ابزار بازاریابی دیگری در این مقاله سعی کردیم تا به شکل موثر به شما اهمیت بررسی رقبا را نشان دهید. پس با در نظر گرفتن زمان و نیروی موجود سعی کنید قبل از نهایی کردن استراتژی های بازاریابی تان حتما نگاهی دقیق به رقبا انداخته و بهترین تصمیم را برای روش و موفقیت کسب و کار تان بگیرید.
با هم نگاهی به استفاده از این روش توسط چند شرکت معتبر بیندازیم:
مثل همیشه تیم ما برای کمک به شما به صورت آنلاین و حضوری آماده است. همین امروز اولین جلسه ی مشاوره با تیم مشاوره کسب و کار معصومی را رزرو کنید تا بتوانیم به شما در تحلیل موثر رقبا، بازاریابی کسب و کار ، دیجیتال مارکتینگ کمک کنیم.
نوشته شده توسط امیر ابراهیمی