کسب و کار
اشتراک گذاری
بحران، اتفاقی اجتناب ناپذیر در زندگی اجتماعی است و بستر شکل گیری تهدیدها و فرصتهایی است که می تواند نظام سیاسی و اقتصادی یک کسب و کار را در شرایط دشوار و پر مخاطره ای قرار دهد. بنابراین آنچه که در این شرایط از حساسیت و اهمیت برخوردار است رعایت دو نکته بسیار مهم است: اول مدیریت شرایط بحرانی و دوم داشتن استراتژی درست برای پشت سر گذاشتن چالش ها . امروز در این مقاله به بررسی راهکارهای عملی برای مدیریت بحران در کسبوکارها میپردازیم و اهمیت داشتن یک برنامهی جامع و دقیق پیش از وقوع بحران را مورد تحلیل قرار میدهیم.
بحران وضعیتی در کسب و کار است که به طور جدی به عملکرد، شهرت و بقای یک کسبوکار آسیب برساند. این رویدادها ممکن است داخلی مانند مشکلات مالی، اختلافات مدیریتی یا خطاهای انسانی یا خارجی مانند بلایای طبیعی، تغییرات ناگهانی در بازار، یا بحرانهای اقتصادی باشند. معمولا این مشکلات در اثر رخدادها و عملکردهای طبیعی و انسانی به طور ناگهانی به وجود می آید . ممکن است این بحران ها منشا جهانی داشته باشند؛ مثل شیوع ویروس کرونا که بسیاری از کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داد، مشکلات منابع انسانی، خسارت های مالی ناشی از خرابی دستگاه ها و تجهیزات کار یا مشکلات نرم افزاری مثل ایجاد اختلال در وبسایت. بر طرف کردن آن نیاز به اقدامات و عملیات اضطراری و فوق العاده دارد.
هر تصمیم، آینده را شکل میدهد. تصمیمگیریهای عجولانه و بدون برنامه ریزی، میتواند خسارات جبرانناپذیری به بار آورد و یک کسب و کار را به مرز ورشکستکی برساند. رهبران و مدیران کسب و کار باید با تکیه بر دانش، تجربه و خرد جمعی خود و کارکنانشان، بهترین تصمیمات را در کوتاهترین زمان ممکن بگیرند.
با مدیریت صحیح در پیش رو گذاشتن موانع کسب و کار، مدیران کسب و کار تا حد زیادی میتوانند شدت خسارات های مالی و عملیاتی کاهش دهند. کسب و کارهایی که به خوبی بحرانها را مدیریت میکنند، انعطافپذیری بیشتری پیدا کرده و بهتر میتوانند با تغییرات ناگهانی محیطی سازگار شوند.
با اجرای روش های زیر، میتوانید به طور موثر از بحرانها عبور کنید و حتی از آنها به عنوان فرصتی برای بهبود و توسعه کسب و کارتان استفاده کنید.
در مرحله اول شما به شناسایی خطراتیی که برای شما عامل تهدید هستند میپردازید . شناسایی عوامل تهدید اولین کاری است که باید انجام دهید، کارمندان خود را برای رویاروی با تهدیداتی که در کمین شما هستند آماده کنید و به اندازه کافی اطلاعات لازم را به آنها منتقل کنید. نظارت بر عملکرد کارمند به طور مرتب به مدیران کمک می کند تا بحران را پیش بینی کنند و نسبت به پیامدهای منفی همان کارمندان را هشدار دهند. قبل از اینکه بحران به ما ضربه بزند، باید به دنبال علائم هشداردهنده باشیم. شناسایی زودهنگام تهدیدات، تا حد زیادی از احتمال وقوع آن جلوگیری میکند. قطعا همیشه پیشگیری بهتر از درمان خواهد بود.
برای عبور از بحران باید اقدامات لازم را اولویت بندی کنید. پس از شناسایی عوامل خطر و تهدیدات، تیم مدیریت بحران باید سریعاً وارد عمل شوند. برای گرفتن بهترین تصمیمها در شرایط بحرانی، تشکیل جلسه با تیم مربوطه ضروری است. در این جلسات، با تبادل نظرات و استفاده از دانش متخصصین، میتوان به راهکارهای سریع و موثری دست یافت. یادتان باشد، در بحرانها، سرعت عمل حرف اول را میزند، اما این سرعت نباید به قیمت کیفیت تصمیمگیری تمام شود. تصمیمات گرفته شده باید بر اساس اطلاعات دقیق و قابل اعتماد باشد.
با برسی کامل نظرات و رسیدن به بهترین نتیجه اقدامات لازم را انجام دهید. اقدامات اصلاحی به مجموعه اقداماتی گفته میشود که پس از وقوع یک بحران برای رفع مشکلات و عواقب آن انجام میشود. هدف اصلی از این اقدامات، بازگرداندن شرایط به حالت عادی یا نزدیک به عادی و جلوگیری از تکرار بحران در آینده است. اقدامات اصلاحی در جهت ارزیابی خسارت ها، تعیین اولویت ها و اجرای اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت انجام میشود.
کارکنان باید در آینده نزدیک به خوبی با موقعیتها و تغییرات مناسب عمل کنند. تجزیه و تحلیل دلایل منجر به ایجاد بحران در محل کار، مهم است. اشتباهات نباید تکرار شوند و برنامه ها و فرآیندهای جدید باید در سیستم گنجانیده شوند.
کلام آخر:
بطور کلی، مدیریت بحران سازمانی به عنوان فرایندی نظام یافته است که طی این فرایند سازمان تلاش می کند بحرانهای بالقوه را شناسایی و پیش بینی کند. سپس در مقابل آنها اقدامات پیشگیرانه انجام دهد تا اثر آن را به حداقل برساند. مشاوره کسبوکار با تحلیل دقیق وضعیت کسبوکار، شناسایی نقاط قوت و ضعف، ارائه راهکارهای مبتکرانه و برنامهریزی استراتژیک، به مدیران کمک میکند تا تصمیمات بهتر و آگاهانهتری اتخاذ کند و از فرصتهای موجود به بهترین شکل ممکن بهرهبرداری کند.
نوشته شده توسط کوثر عابدینی