دیجیتال مارکتینگ
اشتراک گذاری
امروزه در بالاترین سطح حضور و تاثیر دیجیتال مارکتینگ در رونق کسب و کار قرار داریم. حضور کسب و کار ها در فضای مجازی امری اجتناب ناپذیر است و همه به دنبال یافتن جدیدترین روش ها و ترفند ها برای رشد درفضاهای آنلاین به کمک ابزارها و استراتژیهای دیجیتالی هستند. این موضوع نشان دهنده ی تاثیر مهم یک مشاور خبره و با تجربه برای کمک به رشد شما درحوزه ی دیجیتال مارکتینگ است. اما واقعا مشاور دیجیتال مارکتینگ کیست و چه نقشی در موفقیت کسب و کار ما دارد. این ها سوالاتی است که ذهن همه ی ما را به خود درگیر کرده است. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله با هم به تعریف مشخصی از یک مشاور دیجیتال مارکتینگ برسیم و تفاوت یک مشاور با افرادی که صرفا "ادمین" هستند یا آموزش می دهند را به خوبی درک کنیم.
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی به روش دیجیتال در فضای مجازی، استفاده از استراتژی ها و فعالیت هایی است که به یک فرد یا کسب و کار کمک می کند تا در فضای اجتماعی و همچنین در فضای مجازی رشد کند، مخاطبان بالقوه خود را پیدا کند و محصول یا خدمات خود را به فروش برساند و به افزایش درآمد برسد.
دیجیتال مارکتینگ را نمی توان به تنهایی بازاریابی در فضای مجازی دانست، بلکه دیجیتال مارکتینگ مجوعه ای از ابزار ها و استراتژیک ها است، مانند:
بهترین مشاور برای شما فردی است که دانش کافی نسبت به تمام ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را داشته باشد، لازمه افزایش فروش از یک سایت، داشتن ترافیک و بازدید های متعارف از سایت شماست که با تولید محتوای جذاب و سئو به دست میآید. یک مشاور دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند تا به خوبی از طریق بازاریابی درون گرا و برون گرا ارتباطات طولانی مدت را با مشتری حفظ کنید و وفاداری به برند شما توسط مشتریانتان پایدار باقی بماند.
مشاور دیجیتال مارکتینگ بعد از تحلیل و بررسی نیازمندی ها، توانمندیها، میزان بودجه در اختیار شما و همچنین وضعیت کنونی کسب و کار شما روش های مناسب و اختصاصی متناسب با کسب و کارتان را به شما پیشنهاد داده و بهترین برنامه را برای موفقیت شما با کمترین هزینه طراحی خواهد داد.
برای برگزاری یک مشاوره دیجیتال مارکتینگ نکات زیر بسیار حائز اهمیت هستند:
هدف شما از بازاریابی ممکن است متفاوت باشد و بستگی به کسب و کار و حوزه فعالیتی شما دارد. برای مثال تمامی فعالیت های شما در فضای مجازی ممکن است جهت آگاهی از برند و معرفی برندتان به مشتریان باشد.
میزان هزینه ای که شما برای بازاریابی آنلاین خود در نظر گرفته اید تاثیر بسیار زیادی در ارائه خدمات و استراتژی هایی دارد که مشاور در اختیارتان قرار میدهد.
لازمه رشد در فضای مجازی داشتن یک تیم خلاق و حرفه ای است که به خوبی بتوانند در فضاهای آنلاین تولید محتوای مفید انجام دهند.
البته در نظر داشته باشید که یک مشاور خوب می تواند برای تصمیم گیری در موارد بالا نیز به شما کمک کند.
شاید تصمیم گیری و انجام خیلی از این فعالیت ها برای شما گمراه کننده و سخت باشد اما با داشتن یک مشاور کسب و کار در کنار خودتان به راحتی میتوانید تمام این دغدغه ها را حل کرده و در وقت و هزینه های سنگین در منابع مادی و معنوی خود صرفه جویی کنید.
مشاور دیجیتال مارکتینگ نقش پررنگی در تعیین نقشه راه و موفقیت کسب و کار ها در فضای مجازی دارد و می تواند گره های چندین و چند ساله فروش را باز کند. برای روشن تر شدن اهمیت کار مشاور در زمینه های مختلف دیجیتال مارکتینگ با هم نگاهی به این فعالیت ها بیندازیم:
بعد از اتمام پروژه، ارزیابی عملکرد مشاور دیجیتال مارکتینگ بسیار مهم است تا بتوان نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرد و از تجربیات گذشته استفاده کرد. اولین قدم در ارزیابی عملکرد مشاور، بررسی اهداف قبلی است که تعیین شده بودند. آیا مشاور توانسته است به این اهداف برسد؟ میتوان با بررسی آمارهایی مانند افزایش درآمد، بازدید و فروش نتایج را ارزیابی کرد، در ادامه، ارتباط مشاور با مشتریان و سرعت در پاسخگویی نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. میتوان با استفاده از نظرسنجی از نظر مشتریان این مسئله را ارزیابی کرد.
به طور کلی بعد از اتمام همکاری با یک مشاور دیجیتال مارکتینگ، طی سوالات زیر میتوانید کیفیت کار وی را ارزیابی کنید:
1- آیا اهداف تعریف شده برای کسبوکار در کار مشاور رعایت شده است؟
2- آیا نتایج و شاخصهایی مثل بازدید، فروش، درآمد و... بهبود پیدا کردهاند؟
3- آیا مشاور همواره بهموقع و دقیق گزارش داده و پاسخگو بوده است؟
4- آیا پیشنهادات و اقدامات او منطقی و عملی بوده است؟
5- سرعت پاسخگویی و هماهنگی چگونه بوده است؟
6- از نظر شما کجاها نیاز به بهبود وجود داشته است؟
7- آیا قابلیت اعتماد و تواناییهای حرفهای مشاور برای شما قابل قبول بوده است؟
ارزیابی دقیق پروژه کمک میکند تا در آینده از مشاوران بهتری استفاده کنید.
همچنین بررسی گزارشها و مستنداتی که مشاور ارائه میدهد نیز در ارزیابی عملکرد مهم است. آیا اطلاعات کامل و واضحی ارائه شده است؟
به طور کلی، بر اساس نیازهای کسبوکار، میتوان عملکرد مشاور در رسیدن به اهداف، روند ارتباطی و ارائه گزارشها را به عنوان ملاکهای مناسبی برای ارزیابی کیفیت کار مشاور در نظر گرفت.
رشد بیش از حد افرادی که در زمینه ی دیجیتال مارکتینگ و مخصوصا بازاریابی در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند کمی کار انتخاب یک مشاور خوب را سخت کرده است. افراد زیادی هستند که با عنوان هایی مانند مدرس یا ادمین فعالیت می کنند و گاها مشاوره هم میدهند. با وجود این که این شما طبیعتا به حضور یک ادمین خوب برای تولید محتوا و پاسخگویی به مشتریان در تیم تان نیاز دارید و آموزش امری اجتناب ناپذیر است اما استفاده از یک مشاور دیجیتال مارکتینگ خبره چیزی فراتر از این دو موضوع است.
به نظر شما مهم ترین مهارتهایی که یک مشاور دیجیتال مارکتینگ باید داشته باشد چیست؟ برای یک مشاور دیجیتال مارکتینگ داشتن مهارت های فنی، تجربه عملی و بهروز بودن از جمله ویژگیهای کلیدی به شمار می آید. اما برای اینکه بتوانید بهترین مشاور را برای کسبوکار خود انتخاب کنید،تا در رشد کسب و کارتان به شما کمک کند بهتر است این ویژگیها را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم:
منظورمان از مهارتهای نرم، تمام آن مهارت هایی است که یک مشاور را از یک فردی که به تنهایی فقط دانش فنی دارد متمایز کند. داشتن این مهارتها به مشاوران کسب و کار کمک میکنند تا با مشتریان خودشان ارتباط موثرتری برقرار کند، مشکلاتشان را درک کند و راهکارهای مناسب برای هرکدام از چالش های آنها را ارائه دهند. مهم ترین مهارت های نرمی که بتوان نام برد شامل:
برقراری ارتباطات موثر: توانایی انتقال مفاهیم پیچیده به زبان ساده، گوش دادن فعال به نیازهای مشتری و پاسخگویی به سوالات به صورت شفاف و روشن.
توانایی تحلیل داده ها: یک مشاور دیجیتال مارکتینگ خوب باید توانایی تحلیل داده را داشته باشد، یعنی بتواند آمارهای تبلیغات شما را به خوبی بررسی کند وبه شما کمک میکند مشخص کنید کدام قسمت های کارتان بهتر نتیجه داده و کدوم قسمت نیاز به تغییر دارد تا بتوانید بهترین تصمیم رو برای پیشرفت کسبوکارتان بگیرید.
خلاقیت: توانایی ارائه ایدههای نوآورانه و خارج از چارچوب برای حل مشکلات و دستیابی به اهداف.
کار گروهی: توانایی همکاری موثر با تیمهای مختلف در سازمان مشتری، از جمله تیمهای فنی، بازاریابی و فروش.
فراموش نکنید که تیم مشاوره کسب وکار معصومی سابقه ی چند ساله در مشاوره راه اندازی، بازاریابی، مدیریت انواع شرکت و رونق کسب و کار های مختلف در فضای آنلاین و فیزیکی را دارد. تیم معصومی حتی به شما کمک میکند تا کسب و کارتان را در فضای بین المللی رونق داده و درآمد های دلاری داشته باشید!
جمع بندی
اهمیت بازاریابی در فضای مجازی بر هیچکس پوشیده نیست. مشاور دیجیتال مارکتینگ می تواند راه ها برای شما مشخص کند و به شما کمک کند تا کوتاه ترین روش را برای رونق کسب و کارتان پیدا کنید و کم ترین هزینه را در این راه صرف کنید. فراموش نکنیم که هر کسب و کار شرایط و ویژگی های خاص خود را دارد و هیچ روش از پیش تعیین شده و ایده آلی برای همه وجود ندارد.
نوشته شده توسط امیر ابراهیمی