گروه موفقیت mr.masoumi

کسب و کار

اشتراک گذاری

مسیر شروع کارآفرینی از ایده تا موفقیت

مسیر شروع کارآفرینی از ایده تا موفقیت

کارآفرینی و توجه به اهمیت آن از مهم ترین اصول پیشرفت و توسعه هر کشوری است. امروزه همین دیدگاه موجب شده است در کشورهای مختلف دنیا به این موضوع در کسب و کارها نگاه ویژه ای داشته باشیم. همانطور که می‌دانید تضمین ماندگاری هر کسب و کاری در خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در آن حوزه خلاصه می‌شود. در این مقاله قصد داریم ابتدا با مفاهیم کارآفرینی آشنا شویم و سپس ویژگی‌های فردی و مسیر پیش روی یک کارآفرین را مورد بحث و برسی قرار دهیم.

مفهوم کارآفرینی

واژه کارآفرین ازکلمه فرانسوی ((Entreprender))  گرفته شده است که به معنای برعهده گرفتن کار و تعهد کردن برای انجام کاری است، این به این معناست که فردی مسئولیت و ریسک راه اندازی یک کسب و کار جدید را بر عهده گرفته است.
کارآفرینی موضوعی میان رشته ای است که رشته های مختلفی مثل اقتصاد، مردم شناسی، جامعه شناسی، مدیریت و روانشناسی در آن نقش ایفا می‌کنند.

 

به چه کسی کارآفرین گفته می‌شود؟

امروزه افراد کارآفرین به عنوان افرادی شناخته می‌شوند که تمامی ریسک‌های موجود در کسب وکار را پذیرفته و امکاناتی را برای ایجاد سازگاری با نیازهای محیطی به وجود می‌آورند. کارآفرین شخصی است که آمادگی خطر کردن حساب شده را برای سرمایه گذاری تجاری را داشته باشد و در صورت موفقیت سودهای بدست آمده را در سرمایه گذاری های آتی هزینه کند. در صورت شکست تجربه بدست آمده را نوعی آموزش تلقی کند و به دنبال پیش بردن اهداف خود باشد. فرد کارآفرین چیزی فراتر از فردی است که سرمایه ای را ایجاد می‌کند!

 

ویژگی های شخصیتی کارآفرینان

برای آشنایی با ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینان برخی از مهم ترین ویژگی‌های آنها را مورد برسی قرار می‌دهیم.

  • دیدگاه ذهنی مثبت: یکی از متفکران می‌گوید حالت‌های ذهنی آدمی را خوب وبد، شاد و غمگین، غنی و فقیر می‌کند. ذهنیت هر فرد حالت‌هایی دارد که هر کدام دارای نیرو هستند، نیروهایی مثل اعتماد، شادی، ایمان و ... تمام این حالت‌ها باعث انواع قدرت‌های شخصیتی می‌شود و به شما احساسات مثبت را تزریق می‌کند در کنار آن نیروها و هیجانات منفی مثل ترس ناامیدی اضطراب جلوی حرکت شما را می‌گیرد و به شما اجازه رشد نخواهد داد. یک کارآفرین موفق باید بتواند حالت‌های ذهنی خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کند و آن را تحت کنترل خود بگیرد، به این منظور که از حالات ذهنی خود برای رشد و شکوفایی کسب و کارش بهره بگیرد.
     
  • ریسک پذیر بودن: کارآفرین واقعی فردی است که کاملا حساب شده و میانه رو ریسک کند. این افراد لزوما به دنبال این نیستن که حتما فعالیتی انجام دهند که پر خطرباشد بلکه منظورما از ریسک پذیری یک صاحب کسب و کار این است که حد متوسطی از چالش‌ها و بحران‌هایی که یک کسب و کار را تهدید می‌کند بپذیرد و داوطلب شود برای رسیدن به نتیجه مطلوب و هدف خود سرمایه، امنیت، اعتبار و موقعیت خود را به خطر بیاندازد. یک کارآفرین باید بتواند در مواجهه با مخاطرات پیش آمده حساب شده و کارآمد عمل کند و موقعیت‌های خطر ناک را به عاملی برای رشد سازمان و مجموعه اش تبدیل کند.
     
  • کارآفرینی خلاقیت می‌طلبد! خلاقیت در کارآفرینی به معنی خلق محصول یا ایده جدیدی که تا به حال کسی آن را به اجرا نرسانده نیست. وقتی صحبت از خلاقیت به میان می‌آید از شما می‌خواهیم ایده‌های متفاوت و جذاب را به شکل جدید با هم تلفیق کنید و ارتباطی بین ایده‌های مختلف به وجودآورید و یا تلاش کنید با خلق ارزش و افزودن ویژگی‌های جدید به محصول یا خدمات آن را بهبود ببخشید. به عبارت دیگر خلاقیت به توانایی تاکید می‌کند نه فعالیت. شومپیتر از تاثیرگذارترین اقتصاددانان قرن بیستم تاکید می‌کند: خلاقیت روحی است که در کارآفرین دمیده می‌شود و نوآوری فرایند کارآفرینی است. وجود نوآوری در کارآفرینی به قدری مهم است که می‌توان گفت کارآفرینی بدون آن وجود ندارد و خلاقیت بدون نوآوری نتیجه ای ندارد.
     
  • روحیه شکست ناپذیر: نگاه افراد موفق به مشکلات و پستی و بلندی‌های مسیر راهشان نوعی تجربه است که به شناخت آن‌ها در موارد مشابه آینده کمک زیادی می‌کند. یکی عواملی که باعث می‌شود اکثر افراد کاری را که می‌خواهند شروع نکنند این است که ازترس از شکست خوردن دارند.

کارآفرین مشاوره کسب و کار  مشاوره کسب و کار مشهد

 

فرایند کارآفرینی در یک سازمان به چه شکلی است؟

فرایند کارآفرینی فرایندی است که از طریق یک فعالیت اقتصادی یا کسب و کار توسط کارآفرین راه اندازی می‌شود.
 

شناسایی و ارزیابی فرصت ها 

شناخت فرصت‌ها و توانمندی‌ها به اندازه ای که به نظر می‌رسد کار راحتی نیست و اکثر فرصت‌های کارآفرینی به یکباره پدیدار نمی‌شود. شناخت فرصت‌ها در کسب و کار جزو حساس ترین و پر اهمیت ترین مراحل در فرایند کارآفرینی به شمارمی‌آید، چون به شخص کارآفرین اجازه می‌دهد تا محصول مورد نظر را مورد ارزیابی قراردهد. به این صورت که آیا محصول در مقایسه با منابعی که برای تولید آن مصرف شده است از بازدهی خوب یا به اصطلاح نرخ بازگشت سرمایه برخوردار است یا نه. نکته ای که باید برای آن اهمیت قائل شوید این است که فرصت‌ها با میزان مهارت و امکانات شما تناسب داشته باشد. در مرحله ارزیابی فرصت موارد مختلفی توسط کارآفرین برسی می‌شود برای مثال:
عمر فرصت 
ارزش واقعی محصول 
ریسک 
بازدهی فرصت
 
 

تدوین طرح کسب وکار

بعد از اینکه فرصت‌های پیش رو را شناسایی کردید حالا باید یک طرح کسب و کار مناسب برای استفاده از فرصت‌هایی که به آن پی بردید تدوین و طراحی کنید. شاید برایتان سوال باشد طرح کسب و کار یعنی چه؟
این طرح نشان دهنده برنامه‌های آینده و چشم اندازهای کسب و کار شماست. طرح کسب و کار نشان دهنده توصیفی از کسب و کارشما، برنامه‌های بازاریابی، برنامه‌های مالی و... است. شما بر اساس این طرح کسب و کار خود را مدیریت می‌کنید و منابع مورد نیاز خود را مطابق این برنامه تامین می‌کنید.

منابع مورد نیاز کسب و کارتان را پیدا کنید

در مرحله سوم باید منابع مورد نیاز خود را ارزیابی کنید. این مرحله به شناخت شکاف بین منابع موجود و مطلوب معروف است و کارآفرینان باید برنامه‌ریزی لازم را برای تامین منابع مورد نیاز انجام دهد.

مدیریت کسب و کار

مدیریت کسب و کار شامل استفاده از سبک‌ها و ساختارهای مدیریتی و تعیین عوامل کلیدی موفقیت می‌باشد.
به منظور شناسایی و رفع مشکلات و چالش‌هایی که در جریان راه اندازی و رشد کسب و کار پدیدار می‌شود داشتن یک سیستم کنترلی توانمند می‌تواند از خسارت‌های کوچک و بزرگ در روند کاری جلوگیری کند.
توسعه استراتژی‌ها گام بعدی است که در این مرحله باید توسظ شخص کارفرما و کارآفرین انجام شود در پی این اقدام مطمعن باشید سازمان و کسب و کارشما از رشد و توسعه لازم برخوردار می‌شود.
 

کلام آخر

کارآفرینی باعث می‌شود افراد بتوانند پس اندازهای عمومی بی‌هدف را جمع آوری کنند و از آن برای تشکیل یک سرمایه با ارزش استفاده کنند. کارآفرینی کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد. یک کارآفرین همواره در حال ابداع و توسعه کالاها و خدمات جدید است تا ارزش نو وجدیدی را به مشتریان خود ارائه دهد. اگر مدت‌هاست ایده ای در ذهن خود دارید و به دنبال فرصتی برای راه اندازی کسب و کار خود هستید تیم مشاوره کسب و کار معصومی تا رسیدن به موفقیت در کنار شما خواهد بود.

نوشته شده توسط کوثر عابدینی

https://mr-masoumi.ir/articles/entrepreneurship

ثبت نظر

نام و نام خانوادگی

ایمیل

دیدگاه

لیست نظرات (0)