کسب و کار
اشتراک گذاری
کارآفرینی و توجه به اهمیت آن از مهم ترین اصول پیشرفت و توسعه هر کشوری است. امروزه همین دیدگاه موجب شده است در کشورهای مختلف دنیا به این موضوع در کسب و کارها نگاه ویژه ای داشته باشیم. همانطور که میدانید تضمین ماندگاری هر کسب و کاری در خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در آن حوزه خلاصه میشود. در این مقاله قصد داریم ابتدا با مفاهیم کارآفرینی آشنا شویم و سپس ویژگیهای فردی و مسیر پیش روی یک کارآفرین را مورد بحث و برسی قرار دهیم.
واژه کارآفرین ازکلمه فرانسوی ((Entreprender)) گرفته شده است که به معنای برعهده گرفتن کار و تعهد کردن برای انجام کاری است، این به این معناست که فردی مسئولیت و ریسک راه اندازی یک کسب و کار جدید را بر عهده گرفته است.
کارآفرینی موضوعی میان رشته ای است که رشته های مختلفی مثل اقتصاد، مردم شناسی، جامعه شناسی، مدیریت و روانشناسی در آن نقش ایفا میکنند.
امروزه افراد کارآفرین به عنوان افرادی شناخته میشوند که تمامی ریسکهای موجود در کسب وکار را پذیرفته و امکاناتی را برای ایجاد سازگاری با نیازهای محیطی به وجود میآورند. کارآفرین شخصی است که آمادگی خطر کردن حساب شده را برای سرمایه گذاری تجاری را داشته باشد و در صورت موفقیت سودهای بدست آمده را در سرمایه گذاری های آتی هزینه کند. در صورت شکست تجربه بدست آمده را نوعی آموزش تلقی کند و به دنبال پیش بردن اهداف خود باشد. فرد کارآفرین چیزی فراتر از فردی است که سرمایه ای را ایجاد میکند!
برای آشنایی با ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان برخی از مهم ترین ویژگیهای آنها را مورد برسی قرار میدهیم.
فرایند کارآفرینی فرایندی است که از طریق یک فعالیت اقتصادی یا کسب و کار توسط کارآفرین راه اندازی میشود.
شناخت فرصتها و توانمندیها به اندازه ای که به نظر میرسد کار راحتی نیست و اکثر فرصتهای کارآفرینی به یکباره پدیدار نمیشود. شناخت فرصتها در کسب و کار جزو حساس ترین و پر اهمیت ترین مراحل در فرایند کارآفرینی به شمارمیآید، چون به شخص کارآفرین اجازه میدهد تا محصول مورد نظر را مورد ارزیابی قراردهد. به این صورت که آیا محصول در مقایسه با منابعی که برای تولید آن مصرف شده است از بازدهی خوب یا به اصطلاح نرخ بازگشت سرمایه برخوردار است یا نه. نکته ای که باید برای آن اهمیت قائل شوید این است که فرصتها با میزان مهارت و امکانات شما تناسب داشته باشد. در مرحله ارزیابی فرصت موارد مختلفی توسط کارآفرین برسی میشود برای مثال:
عمر فرصت
ارزش واقعی محصول
ریسک
بازدهی فرصت
بعد از اینکه فرصتهای پیش رو را شناسایی کردید حالا باید یک طرح کسب و کار مناسب برای استفاده از فرصتهایی که به آن پی بردید تدوین و طراحی کنید. شاید برایتان سوال باشد طرح کسب و کار یعنی چه؟
این طرح نشان دهنده برنامههای آینده و چشم اندازهای کسب و کار شماست. طرح کسب و کار نشان دهنده توصیفی از کسب و کارشما، برنامههای بازاریابی، برنامههای مالی و... است. شما بر اساس این طرح کسب و کار خود را مدیریت میکنید و منابع مورد نیاز خود را مطابق این برنامه تامین میکنید.
در مرحله سوم باید منابع مورد نیاز خود را ارزیابی کنید. این مرحله به شناخت شکاف بین منابع موجود و مطلوب معروف است و کارآفرینان باید برنامهریزی لازم را برای تامین منابع مورد نیاز انجام دهد.
مدیریت کسب و کار شامل استفاده از سبکها و ساختارهای مدیریتی و تعیین عوامل کلیدی موفقیت میباشد.
به منظور شناسایی و رفع مشکلات و چالشهایی که در جریان راه اندازی و رشد کسب و کار پدیدار میشود داشتن یک سیستم کنترلی توانمند میتواند از خسارتهای کوچک و بزرگ در روند کاری جلوگیری کند.
توسعه استراتژیها گام بعدی است که در این مرحله باید توسظ شخص کارفرما و کارآفرین انجام شود در پی این اقدام مطمعن باشید سازمان و کسب و کارشما از رشد و توسعه لازم برخوردار میشود.
کارآفرینی باعث میشود افراد بتوانند پس اندازهای عمومی بیهدف را جمع آوری کنند و از آن برای تشکیل یک سرمایه با ارزش استفاده کنند. کارآفرینی کیفیت زندگی را بهبود میبخشد. یک کارآفرین همواره در حال ابداع و توسعه کالاها و خدمات جدید است تا ارزش نو وجدیدی را به مشتریان خود ارائه دهد. اگر مدتهاست ایده ای در ذهن خود دارید و به دنبال فرصتی برای راه اندازی کسب و کار خود هستید تیم مشاوره کسب و کار معصومی تا رسیدن به موفقیت در کنار شما خواهد بود.
نوشته شده توسط کوثر عابدینی