گروه موفقیت mr.masoumi

کسب و کار

اشتراک گذاری

راهنمای کامل دریافت مجوز مشاغل خانگی

راهنمای کامل دریافت مجوز مشاغل خانگی

کسب و کارهای خانگی به آن دسته از مشاغلی گفته می شود که توسط اعضای خانواده و بدون ایجاد مزاحمت و سروصدایی برای همسایگان در محیط خانه انجام می شود. متقاضیان راه اندازی مشاغل خانگی باید برای دریافت مجوز کسب و کار خانگی درخواست دهند. مجوز مشاغل خانگی طی 3 روز صادر می شوند. برای دریافت مجوز کسب و کارخانگی نیازی به مراجعه حضوری نیست و تمام مراحل در سامانه ملی مجوزها (https://mojavez.ir) انجام می شود.

 

شرایط دریافت مجوز کسب و کار خانگی چیست؟

در صفحه هر مشاغل خانگی، شرایط و مدارک موردنیاز آن نوشته شده است. اما بسیاری از آن ها دارای شرایط یکسانی هستند که در ادامه به آن می پردازیم.
-    انجام کار صرفاً توسط عضو یا اعضاء خانواده در واحد مسکونی
-    حداقل فضای موردنیاز : این فضا با توجه به نوع کسب و کار متفاوت است. بطور مثال در شغل طراحی روی شمع، به حداقل 12 مترمربع فضا نیاز است.
-    عدم ایجاد آلودگی های زیست محیطی، صوتی و بصری و رعایت کامل حقوق همسایگان
-    عرضه و فروش محصول در خارج از واحد مسکونی
-    عدم تردد غیرمتناسب با فضای محل سکونت به ویژه در مجتمع های مسکونی
-    حداقل سن 18 سال
-    اقامت درمحل اجرای طرح
-    داشتن گواهی مهارت یا گواهی سابقه کاری: برای برخی از مشاغل، نیازی به گواهی مهارت یا گواهی سابقه کار برای شروع کار نیست.
-    وجود امکانات آب و برق و گاز و تلفن در محل کار

مراحل دریافت مجوز مشاغل خانگی:

درگاه ملی مجوزها برای همه کسب وکارها، شرایط، مدارک، زمان و هزینه صدور مجوز را اعلام کرده است و به طور کاملا غیرحضوری درخواست مجوز را ثبت و اطلاعات اولیه را از متقاضی می‌گیرد و او را هدایت می‌کند تا از درگاه صادرکننده مجوز، فایل مجوز را بدون حضور و کاغذ، طی زمان اعلامی دریافت کند.
ابتدا وارد درگاه ملی مجوزها شوید و در صفحه جستجو عنوان کسب و کار خود را جستجو کنید. توصیه می شود کلمه اصلی از کسب و کار را سرچ کنید.

سپس فهرستی از کسب و کارها را می توانید مشاهده کنید که اگر برچسب خانگی فعال باشد، یعنی این کسب و کار یکی از مشاغل خانگی است. اکثر کسب و کارهای خانگی بصورت ثبت محور هستند و مجوز آن ها طی 3 روز صادر می شود اما برخی از کسب و کارها مجوزهای دیگری نیز نیاز دارند که دریافت آن ها به عهده متقاضی است و در صفحه راهنمای هر مجوز نوشته شده است. 

پس از ثبت درخواست نیاز است تا اطلاعاتی را وارد کنید. این اطلاعات شامل اطلاعات هویتی مثل کد ملی، کدپستی، کد مالیاتی می باشد.
اگر کد پستی خود را نمی داند می توانید به راحتی در سایت gnad.post.ir آن را دریافت کنید یا از طریق ادارات پست اقدام کنید.
هر فعال اقتصادی باید پرونده مالیاتی داشته باشد که در سایت my.tax.gov.ir قابل دریافت است. اگر کسب و کاری از قبل داشتید و بدهی داشته باشید، سیستم ابتدا می خواهد بدهی خود را تسویه کنید و سپس مجوز خود را درخواست دهید.
باارائه این اطلاعات، مامور پست محلی که برایش مجوز میخواهید، طی دو روزکاری به آن کدپستی می آید تا وجود آن محل (خانه، مغازه، کارگاه یا ...) و حضور شما در آنجا را تایید کند. در زمان مراجعه مامور پست، کارت ملی خود را باید همراه داشته باشید. در صورتی که مامور پست، حضور شما درمحل را احراز و تایید نکند، درخواست مجوزتان ثبت نخواهد شد. بعد از اینکه مامور پست حضور شما در نشانی اعلام شده، احراز و به درگاه ملی مجوزها اعلام کرد ( که این کار حدود 2 روز طول میکشد)، در همان صفحه "راهنمای دریافت مجوز" دکمه درخواست مجوز را بزنید تا به درگاه تخصصی صادرکننده مجوز منتقل شوید. متقاضیان مجوز خانگی به درگاه مشاغل خانگی منتقل می شوند.


در درگاه های تخصصی مشاغل خانگی، اطلاعات و مدارک دیگری نیاز است که از شما دریافت می کنند. این مدارک، همان مدارکی است که در صفحه راهنمای مجوز نوشته شده است. 
نکته: پیش از رفتن به درگاه تخصصی مشاغل خانگی، تمام مدارک را آماده کنید زیرا تنها 24 ساعت برای ثبت اطلاعات و بارگزاری مدارک خواسته شده مهلت دارید. زمانی که همه مدارک را ارسال کردند، دستگاه صادرکننده مجوز حداکثر ده روز کاری فرصت دارد تا آن را بررسی کند و به شماره تلفن ثبت شده در سامانه مجوزها، پیامک تایید و زمان صدور مجوزارسال می شود. 
طبق حکم قانون از ابتدای سال 1401 مجوز کسب و کار صرفا یک فایل الکترونیکی حاوی شناسه یکتا است که در بانک اطلاعات کسب و کارهای کشور قرار می گیرد و مجوزهای سنتی و کاغذی به تدریج از چرخه اعتبار در کسور حذف می شوند و مجوزی معتبر است که در سایت فوق شناسه یکتا و صفحه اختصاصی داشته باشد.

نکته های مهم برای مجوز مشاغل خانگی:

  • پس از صدور تاییدیه و انجام بازدید، درخواست متقاضی جهت اخذ تسهیلات به بانک ارسال خواهد شد.
  • دریافت تسهیلات مشاغل خانگی توسط شاغلین دولتی به غیر از بازنشسته ها ممنوع است.
  • طرح های مشاغل خانگی معاف از مالیات نبوده و متقاضی موظف است هر سال نسبت به تکمیل اظهارنامه مالیاتی اقدام نمایند.
  • توجه داشته باشید، مشاغل خانگی تنها در آپارتمان که کد پستی دارد امکان پذیر است و در محل هایی مانند چادر و ... امکان پذیر نیست.
  • هزینه های مربوط به هر مجوز مشاغل خانگی متفاوت بوده است اما هزینه پایه برای تمام مجوز ها، مبلغ 100.000 تومان برای تمبر مالیاتی و مبلغی برای احراز کدپستی می باشد.
  • دریافت مجوز مشاغل خانگی بصورت آنلاین و آسان است اما راهنمایی های مشاور کسب و کار به شما کمک می کند بهترین مشاغل خانگی را برای کسب درآمد انتخاب کنید. 

نوشته شده توسط فاطمه آذرخش

https://mr-masoumi.ir/articles/home-business

ثبت نظر

نام و نام خانوادگی

ایمیل

دیدگاه

لیست نظرات (0)