گروه موفقیت mr.masoumi

کسب و کار

اشتراک گذاری

راهکارهای مدیریت منابع انسانی برای موفقیت کسب و کار

راهکارهای مدیریت منابع انسانی برای موفقیت کسب و کار

راهکارهای مدیریت منابع انسانی برای داشتن کسب و کار موفق

مدیریت منابع انسانی در هر کسب و کاری چه کسب و کارهای کوچک و متوسط چه کسب و کارهای سازمانی باعث افزایش درآمد و بهبود فضای کسب و کار شما می‌شود. امروزه یکی از موضوع های داغ در تمام جلسات  مشاوره کسب وکار چگونگی مدیریت و نظارت بر کارکنان است. نیروهای انسانی از مهم ترین عوامل چرخه حیاتی کسب و کار به شمار می‌آید بدون وجود نیروی انسانی کارآمد نمیتوان به تنهایی قدم های بزرگ و تاثیرگذار برداشت، مهم ترین دلیل آن این خواهد بود که تمام پروژه های شرکت به کمک نیرو های کارآمدش انجام می‌شود و شرکت ها با استفاده از مهارت، تخصص و دانش  این افراد به اهداف مدنظر خود می‌رسند. این موضوع باعث می‌شود‌ مدیران برای انتخاب نیروهای خود حساسیت ویژه ای به خرج بدهند و به دنبال جذب نیروهایی با شایستگی های لازم باشند، تا به بهبود عملکرد سازمان کمک کند. نکته بسیار مهم این است که چگونه یک مدیر با درایت میتواند نیروهای خود را مدیریت کند و با رشد کارکنانش، پیشرفت و ترقی آن سازمان را به ارمغان آورد.
 امروز در این مقاله به معیار ها و مهارت هایی اشاره خواهیم کرد تا با رعایت این موارد شما بتوانید نیروهای کاری خود را به بالاترین سطح بهره وری برسانید. پیش از شروع برخی از اصطلاحات را باهم مرور میکنیم.

نیروی انسانی (HR) یعنی چه؟

نیروی انسانی شامل مجموعه ای از افراد است که در سمت های مختلف به عنوان کارکنان، کارمند، کارشناس و مدیریت در محل کار مشغول به فعالیت هستند. این فضای کاری می‌تواند یک سازمان یا فضای کسب و کاری کوچک تری باشد. نیروی انسانی در یک کسب و کار نقش حیاتی در موفقیت آن ایفا می‌کند. با استخدام و آموزش کارکنان مناسب، ایجاد یک محیط کار مثبت و تشویق کارکنان به ارائه بهترین خدمات به مشتریان، می‌تواند باعث موفقیت های زیادی در آن کسب وکار شود.

مشاوره کسب و کار معصومی مدیریت منابع انسانی توسعه کسب و کار
 

مدیریت نیروهای انسانی (HRM) یعنی چه؟

هدف اصلی مدیر منابع انسانی ارتقای سطح بهره وری و کارآمدی نیروی های انسانی، سازمان با به کار گیری روش های مختلفی مثل ارزیابی نیازمندی های آموزشی، توسعه تخصص و غیره است.

 

مهم ترین اقدامات مدیر منابع انسانی برای رشد نیروها :
 

جذب کارکنان متخصص:

فرایند جذب کارکنان در هر فضای کاری متناسب با نیاز ها و خواسته های آن شرکت یا محیط کار تعیین می‌شود، اما در این بین برخی شاخص ها کلی تر هستند و معمولا در بسیاری از کسب و کار ها کاربرد دارند و مدیران بر اساس آن معیار ها نیروهای کاری خود را پذیرش می‌کنند. برای مثال برای جذب نیروهای خوب حتما سنجشی به توانایی های شناختی آنها داشته باشید و آن‌ها را ارزیابی کنید. پیش از مصاحبه سوالاتی طرح کنید که در برگیرنده اطلاعات فردی ، میزان مهارت شغلی و ویژگی های شخصیتی آن فرد باشد. 

بهبود روحیه کارکنان:

داشتن نیروهایی با روحیه مثبت و با انرژی در راندمان کاری یک سازمان تاثیر بسزایی دارد. ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که وجود نیروهایی پر انرژی چه تاثیری در رشد یک مجموعه دارد؟ کارمندی که دارای انرژی و روحیه خوبی باشد از انجام کار خود لذت می‌برد و با کیفیت بالا کارهای واگذارشده را با کمترین استرس ممکن انجام می‌دهد. یک کارفرما باید تلاش کند تا کارکنان همواره از روحیه خوبی برخوردار باشند ، مهم ترین اقداماتی که میتواند انجام دهد این است که به کارمندان و کارکنانتان حق انتخاب و اختیار برای انجام کارهایشان بدهید، مطمئن شوید نسبت به کاری که درحال انجام آن است حس خوبی دارد. به آن‌ها اجازه دهید در ایده یابی ها ونظرسنجی ها مشارکت کنند و نظرشان را محترم بدارید تا احساس ارزشمندی داشته باشند.

ایجاد یک محیط کار مناسب:

محیط کار مکانی است که کارکنان برای کارفرما کار می‌کنند و فراهم کردن فضای کار از مهم ترین وظایف کارفرما است، کارفرما باید محیط کار را به شکلی طراحی کند که تمامی کارکنان در آن فضا احساس راحتی و آرامش داشته باشند.  محیط کار خوب باید به صورت ارگونومیک طراحی شود تا کمترین خسارت های جسمی بر افراد وارد شود و سلامت آن‌ها را تضمین کند. حتما در فضای کار خود محیط های جانبی مثل نمازخانه، محلی برای استراحت، جلسات رسمی و غیر رسمی ایجاد کنید. نا گفته نماند که در سازمان های بزرگ انتخاب و فراهم کردن فضای کاری مناسب برای کارکنان از وظایف مدیریت منابع انسانی است.

شناسایی کارکنان با استعداد:

نیرو های شما با انجام کارهای متعدد در محیط کار، به مرور توانمندی ها و استعداد هایشان را  در فعالیت های مختلف نشان می‌دهند. شما باید توانمندی های این افراد را شناسایی کنید و به آن‌ها کمک کنید تا آن را بهبود دهند. برای آن‌ها برنامه آموزشی تعیین کنید و در این مسیر آنها را هدایت کنید تا درآن حوزه به تکامل برسند. 

ایجاد فرصت یادگیری:

کارکنان شما باید همواره از فناوری های جدید و درحال شکل گیری بازارخود مطلع باشند و خود را با آن همگام سازند، به عبارتی دانش و اطلاعات خود را به روز نگه دارند. کارفرما باید برای یادگیری کارکنان سازمان برنامه های آموزشی لحاظ کند در غیر این صورت با انجام روش های قدیمی تر، امکان اینکه از سایر رقبا عقب بمانند و بازار خود را از دست بدهند بسیار زیاد است. به روز نگه داشتن نیروهای انسانی از مهم ترین سرمایه گذاری هایی  است که یک مدیر میتواند برای کسب و کارش انجام دهد.


برنامه های پاداش و قدردانی:

کارفرما می‌تواند برای ایجاد انگیزه و رقابت سالم بین نیروها با توجه به عملکرد آن‌ها برایشان طرح های تشویقی و اعطای پاداش در نظر بگیرد و به کارکنان برتر خود پاداش نقدی و غیر نقدی هدیه دهد. چنین طرح های انگیزه بخشی، زمینه رشد یک مجوعه را فراهم می‌کند.


ارزیابی عملکرد نیروها:

ارزیابی عملکردها فرایند بسیار مهم در محیط کار به شمار می‌آید. تا زمانی که نسبت به میزان پیشرفت و درصد عملکرد خود اطلاعات دقیقی نداشته باشید نمی توانید متوجه شوید تا چه اندازه در اجرای برنامه ها و استراتژی های تدوین شده موفق بوده اید. از مهم ترین ارزیابی هایی که به صورت مداوم باید درحال پیگیری باشد، عملکرد فعالیت نیروهای انسانی است. با این کار متوجه می‌شوید تا چه اندازه عملکرد کارکنان با اصول و استانداردهای از پیش مشخص شده، یکسان است یا خیر. همینطور به راحتی با این معیار می‌توان توانایی ها و ویژگی های هر کارمند را سنجید.


کلام آخر 
مدیریت منابع انسانی یکی از مهم ترین بخش هایی است که در مدیریت یک سازمان باید به آن رسیدگی شود. تمامی شرکت ها و سازمان هایی که از واحد مدیریت منابع انسانی خوبی بهره مند هستند، از موفقیت و بازدهی بالاتری برخوردار هستند. در هر کسب و کاری نیروی کار از مهم ترین ارکان و چرخ های آن به حساب می‌آیند. و همواره باید به تمتع نیروی انسانی پرداخته شود. مطمعنا با اعمال معیار های گفته شده در این مقاله می‌توانید شرایط ایده آلی برای کارکنان خود و افزایش بهره وری آنها ایجاد کنید. تیم مشاوره کسب و کار معصومی درتمام زمینه های مورد نیاز کسب و کارتان همراهتان خواهد بود تا با کمترین هزینه به بزرگترین موفقیت ها دست یابید.
 

نوشته شده توسط کوثر عابدینی

https://mr-masoumi.ir/articles/human-resources-management

ثبت نظر

نام و نام خانوادگی

ایمیل

دیدگاه

لیست نظرات (0)