نقش آفرینان کسب و کار
اشتراک گذاری

«اگر بازاریابی را هنر فهمیدن انسانها بدانیم، فیلیپ کاتلر بزرگترین هنرمند این عرصه است.»
فیلیپ کاتلر، متفکر، نویسنده و استاد برجستهی دانشگاه، بیتردید یکی از تأثیرگذارترین چهرههای قرن بیستم در دنیای مدیریت و کسبوکار است. او را «پدر بازاریابی نوین» مینامند؛ زیرا نگرش او بازاریابی را از سطح فروش و تبلیغ، به سطحی انسانی، علمی و استراتژیک رساند.
فیلیپ کاتلر در 27 مه 1931 در شیکاگو، ایالات متحده متولد شد. خانوادهاش از طبقهی متوسط بودند، اما از همان دوران کودکی علاقهی شدیدی به مطالعه و تحلیل رفتار انسانها داشت.
کاتلر تحصیلات خود را در رشته اقتصاد در دانشگاه دیپال آغاز کرد، سپس کارشناسی ارشد و دکترای خود را از دانشگاه معروف MIT (مؤسسه فناوری ماساچوست) گرفت. او شاگرد اقتصاددان برجسته «میلتون فریدمن» بود و بعدها با تلفیق نگاه اقتصادی و انسانی، مکتب جدیدی در بازاریابی بنا نهاد.
کاتلر سالها در دانشگاه نورثوسترن و مدرسهی مدیریت Kellogg School of Management تدریس کرد. او تنها یک استاد دانشگاه نبود؛ بلکه راهنمای مدیران، مشاور شرکتهای بینالمللی و الهامبخش نسل جدیدی از متخصصان بازاریابی بود.
شرکتهایی مانند IBM، Michelin، General Electric، AT&T، Bank of America و بسیاری دیگر از خدمات مشاورهی او بهرهمند شدند.
فیلیپ کاتلر بیش از 80 کتاب و مقاله تخصصی در زمینه بازاریابی و مدیریت نوشته است که برخی از آنها هنوز بهعنوان مرجع در دانشگاهها تدریس میشوند.
او نویسندهای بود که مرز میان تئوری و عمل را از میان برداشت؛ اندیشههایش هم در دانشگاهها و هم در بازارهای واقعی، الهامبخش مدیران شد.
کاتلر معتقد بود:
«بازاریابی، نبرد محصولات نیست؛ نبرد ادراکهاست.»
در نگاه او، بازاریابی فقط فروش کالا نبود، بلکه ایجاد ارزش برای مشتری، درک نیازهای انسانی و ساختن رابطهای پایدار با مخاطب بود. او بازاریابی را علمی انسانی میدانست که اگر با اخلاق و شناخت واقعی انسانها همراه شود، میتواند جهان کسبوکار را متحول کند.
فیلیپ کاتلر با سفر به بیش از 60 کشور و برگزاری همایشهای متعدد، مفاهیم بازاریابی مدرن را جهانی کرد. او تأکید داشت که بازاریابی باید بومیسازی شود؛ یعنی هر کشور، متناسب با فرهنگ و ارزشهایش، روش خاص خود را در تعامل با بازار پیدا کند.
کاتلر نهتنها بنیانگذار بازاریابی مدرن است، بلکه تفکر او تا امروز نیز الهامبخش رهبران کسبوکار است. او باور داشت که در دنیای امروز، مدیر موفق کسی است که بتواند مشتری را در مرکز تصمیمگیریهایش قرار دهد.
به همین دلیل، بسیاری از مشاوران و مؤسسات بینالمللی مسیر فکری خود را بر اساس آموزههای او طراحی کردند.
نگاهی از دیدگاه شرکت مشاوره کسب و کار معصومی
در مجموعه مستر معصومی، اندیشههای فیلیپ کاتلر الهامبخش بسیاری از رویکردهای نوین در مشاوره کسبوکار است. همانطور که کاتلر بازاریابی را هنر «درک انسان» میدانست، مشاوران ما نیز باور دارند رشد پایدار تنها زمانی شکل میگیرد که مشتری و مخاطب در مرکز توجه قرار گیرد.
از تحلیل بازار و رفتار مشتری تا طراحی استراتژیهای رشد، مسیر ما ادامهی همان مکتب فکری است که کاتلر بنیان گذاشت: بازاریابی انسانی، مؤثر و اخلاقمدار.
فیلیپ کاتلر، استاد ماندگار بازاریابی، هنوز هم با قلم و اندیشهاش در دنیای کسبوکار نفس میکشد.
او به ما یاد داد که بازاریابی فقط فروختن نیست، بلکه ایجاد معنا، ارتباط و اعتماد است.
و شاید به همین دلیل است که نام او، همچنان در کنار بزرگترین رهبران فکری جهان میدرخشد.
نوشته شده توسط فاطمه آذرخش
24 مهر 1404