دیجیتال مارکتینگ
اشتراک گذاری
در بازار روش های مختلفی برای جلب توجه مشتریان برای هر کسب و کاری وجود دارد، بازاریابی یکی از اساسی ترین و بنیادی ترین عوامل در هر کسب و کاری برای جلب توجه مردم به شمار میآید. 2 روش اصلی بازاریابی وجود دارد. یکی بازاریابی سنتی که یک مدل از بازاریابی کلاسیک است و روش دیگر بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ که یک نمونه از متدهای بازاریابی مدرن می باشد. بازاریابی سنتی برای دهه ها در بین صاحبان مشاغل گوناگون در حال استفاده و تکامل بوده است اما بازاریابی دیجیتالی چند سالی است وارد زمین بازی کسب و کارها شده است. هر دو گزینه اگر سرجای خود استفاده شوند خوب و کارآمد هستند و مزایا و معایب خاص خود را دارند بنابراین انتخاب بین این دو روش کاملا به شرایط افراد و کسب و کارهایی که می خواهند از آن استفاده کنند، بستگی دارد.
بازاریابی به مجموع فعالیت های راهبردی و راه و روشی گفته می شود که به جذب مصرف کننده بیشتر، برای خرید محصول منجر می شود، در حالت کلی به فرایند شناسایی و برآورده نمودن نیاز های مشتری و خواسته های آنان بازاریابی می گویند.
بازاریابی به شیوه سنتی به روش های بازاریابی گفته می شود که بدون استفاده از اینترنت یا به عبارتی آفلاین قابل استفاده و پیاده سازی هستند. این ها روش هایی هستند که برای دهه ها و سالها وجود داشته اند ولی با این وجود در حال حاضر کمترمورد استفاده قرار می گیرند. مانند تبلیغات چاپی، تبلیغات تلویزیونی یا تبلیغات رادیویی. این روش هنوز هم یک روش محبوب بازاریابی است. بسیاری از این تبلیغات را هر روز تنها با گوش دادن از طریق رادیو در مسیر رسیدن به محل کار می شنویم یا حتی با نگاه کردن از پنجره به روی بیلبوردهای نصب شده در خیابان می بینیم. این مدل از بازاریابی بخشی جدایی ناپذیری و ناخواسته از زندگی روزمره ما شده اند.
- تبلیغات تلویزیونی: یکی از محبوب ترین و گران ترین روش های بازاریابی سنتی، پخش تبلیغات در تلویزیون است.کسب و کارهای زیادی وجود دارند که با استفاده از این مدل بازاریابی سود می برند.
انواع تبلیغات تلویزیونی:
الف) پیام بازرگانی: پیام های بازرگانی از مرسوم ترین نوع تبلیغات به روش تلویزیونی است. این تبلیغات که معمولا زمان طولانی ندارند به عنوان میان برنامه مورد استفاده قرار میگیرند.
ب) تبلیغات تلویزیونی زیر نویس: این نوع تبلیغات در حین پخش برنامههای مختلف به صورت متحرک یا ثابت یک یا چندبار نمایش داده میشود.
ج) تبلیغات اسپانسری: در روش اسپانسری شما بخشی از هزینه های تولید یک برنامه تلویزیونی را متقبل میشوید، در مقابل محصول شما در آن برنامه به عنوان اسپانسر معرفی می گردد.
- تبلیغات رادیویی: رادیوها در اواخر قرن بیستم نقش حیاتی داشتند. مردمی که توانایی خرید تلویزیون را نداشتند آن روزها رادیو و نوار کاست را انتخاب می کردند. هنوز هم مشاغل و محصولات متنوعی وجود دارند که رادیو بهترین بستر بازاریابی برای آنهاست. از مهم ترین معایبی که در این روش به چشم میآید توجه کم مخاطب شنونده به محتوای تبلیغاتی است ، در اکثر مواقع افراد حین انجام کار به رادیو گوش میدهند و تاثیر تبلیغات کمتر میشود. اما زمانی که پیوسته تبلیغات را بشنوند در ناخودآگاه آنها ثبت میشود مثل راننده هایی که رادیو گوش میدهند.
- بروشورها: در سرتاسر جهان هنوز هم بسیاری از شرکت ها و کسب و کارهایی وجود دارند که برای تبلیغ خدمات خود اقدام به چاپ بروشور می کنند.
- بیلبوردها: بیلبوردها که حاوی تصاویری بزرگی از تبلیغات هستند. آنها معمولا در بزرگراه ها و جاده ها یافت می شوند. بیلبوردها بیشتر توسط شرکت ها و مشاغل برتر در یک حوزه برای تبلیغ خدمات خود مورد استفاده قرار می گیرند.
- تبلیغات مجلات و روزنامه ها: مجلات و روزنامه های کثیرالانتشار یا محلی به عنوان یکی از بهترین منابع کسب اطلاعات در مورد هر چیزی عمل می کردند. هر روز هزاران هزار آگهی در این روزنامه ها چاپ می شود.
- بازاریابی تلفنی و پیامکی: اینها بیشتر شامل برقراری تماس های تلفنی و یا ارسال پیامک تبلیغاتی برای مشاغل مختلف و خدمات آنها می شود.
- همکاری در بازاریابی : معرفی یا همکاری زمانی است که سازمان از کارفرمایان و مشتریان خود می خواهد که محصولات و خدمات خود را به دوستان و خانواده یا همسایگان خود توصیه کنند.
- پست مستقیم: بسیاری از کسب و کارها تبلیغات خود را در قالب کارت پستال یا اعلامیه برای مردم منطقه یا شهر مورد نظر خود ارسال می کنند.
تقابل بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال همیشه یکی از پربحث ترین حوزه ها بوده است. برای بسیاری از مشاغل، استراتژی های بازاریابی به شیوه سنتی بسته به نوع شرکتی ، زمینه فعالیت و بودجه ای که دارند بهتر عمل می کند. وقتی صحبت از تقابل دو مدل بازاریابی به میان می آید، مخاطبان هدف آنها، تبلیغات سنتی را بهتر ترجیح میدهند و به راحتی با آن ارتباط برقرار می کنند.
مزایا
معایب
دیجیتال مارکتینگ به هر شکلی از بازاریابی اطلاق می شود که از طریق کانال های دیجیتالی مانند اینترنت، ایمیل یا دستگاه های تلفن همراه انجام می شود. در سالهای اخیر به دلیل گسترش دستگاههای دیجیتال آنلاین و افزایش شبکههای اجتماعی، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. استراتژی های دیجیتال مارکتینگ به دلیل استفاده و گرایش به فناوری های جدید به سرعت درحال تغییر و تکامل هستند.
استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ همیشه با فناوریها و روندهای جدید مانند جستجوی صوتی و استفاده از رسانههای اجتماعی در حال تحول هستند. این استراتژی ها شامل مدرن ترین و جدیدترین تاکتیک ها می شوند. اما مانند مارکتینگ سنتی، برخی از حوزهها وجود دارند که دیجیتال مارکتینگ در آنها بهتر جواب می دهد و برای برخی دیگر خیر.
مزایا
معایب
بازاریابی به شیوه سنتی و دیجیتال با یکدیگر بسیار متفاوت هستند. اگرچه هر دو شباهت های کمی به یکدیگر دارند، اما از جهاتی منحصر به فرد هستند.
کلام آخر
تاکنون رشته دانشگاهی خاصی برای آموزش دیجیتال مارکتینگ در ایران در نظر گرفته نشده است و به صورت مستقل دروس کاربردی برای آن تدریس نمی شود. اما شما در چندین رشته به صورت پراکنده میتوانید مهارت هایی که با این حوزه ادغام شده است را بیاموزید.
به عبارت دیگر میتوان اینطور بیان کرد: دیجیتال مارکتینگ زیر مجموعه ای از مارکتینگ است.
البته باید این را در نظر بگیرید که امروزه اینترنت تمام بخش های زندگی ما را فرا گرفته و ناخودآگاه برای افزایش درآمد و حفظ جایگاه شغلی خود، ما هم باید از علم دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم!
نکته پایانی این است که شما باید به طور کامل کسب و کار و مخاطبان خود را بشناسید تا استراتژی را انتخاب کنید که برای شما بهتر است.
اگر برای انتخاب بهترین روش به مشاوره بازاریابی کسب و کار احتیاج دارید، تیم مشاوره کسب و کار معصومی آمادگی دارد تا در این سفر همراه شما باشد.
نوشته شده توسط ابوالفضل محمدزاده