دیجیتال مارکتینگ
اشتراک گذاری
در بازار روش های مختلفی برای جلب توجه مشتریان برای هر کسب و کاری وجود دارد، بازاریابی یکی از اساسی ترین و بنیادی ترین عوامل در هر کسب و کاری برای جلب توجه مردم است. 2 روش اصلی بازاریابی وجود دارد. یکی بازاریابی سنتی که یک مدل از بازاریابی کلاسیک است و روش دیگر بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ که یک نمونه از متدهای بازاریابی مدرن می باشد. بازاریابی سنتی برای دهه ها در بین صاحبان مشاغل گوناگون در حال استفاده و تکامل بوده است اما بازاریابی دیجیتالی چند سالی است وارد زمین بازی کسب و کارها شده است. هر دو گزینه اگر سرجای خود استفاده شوند خوب و کارآمد هستند و مزایا و معایب خاص خود را دارند بنابراین انتخاب بین این دو روش کاملا به شرایط افراد و کسب و کارهایی که می خواهند از آن استفاده کنند، بستگی دارد.
بازاریابی به مجموع فعالیت های راهبردی و راه و روشی گفته می شود که به جذب مصرف کننده بیشتر، برای خرید محصول منجر می شود، در حالت کلی به فرایند شناسایی و برآورده نمودن نیاز های مشتری و خواسته های آنان بازاریابی می گویند.
بازاریابی به شیوه سنتی به روش های بازاریابی گفته می شود که بدون استفاده از اینترنت یا به عبارتی آفلاین قابل استفاده و پیاده سازی هستند. این ها روش هایی هستند که برای دهه ها و سالها وجود داشته اند ولی با این وجود در حال حاضر کمترمورد استفاده قرار می گیرند. مانند تبلیغات چاپی، تبلیغات تلویزیونی یا تبلیغات رادیویی. این روش هنوز هم یک روش محبوب بازاریابی است. بسیاری از این تبلیغات را هر روز تنها با گوش دادن از طریق رادیو در مسیر رسیدن به محل کار می شنویم یا حتی با نگاه کردن از پنجره به روی بیلبوردهای نصب شده در خیابان می بینیم. این مدل از بازاریابی بخشی جدایی ناپذیری و ناخواسته از زندگی روزمره ما شده اند.
تقابل بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال همیشه یکی از پربحث ترین حوزه ها بوده است. برای بسیاری از مشاغل، استراتژی های بازاریابی به شیوه سنتی بسته به نوع شرکتی ، زمینه فعالیت و بودجه ای که دارند بهتر عمل می کند. وقتی صحبت از تقابل دو مدل بازاریابی به میان می آید، مخاطبان هدف آنها، تبلیغات سنتی را بهتر ترجیح میدهند و به راحتی با آن ارتباط برقرار می کنند.
مزایا
معایب
دیجیتال مارکتینگ به هر شکلی از بازاریابی اطلاق می شود که از طریق کانال های دیجیتالی مانند اینترنت، ایمیل یا دستگاه های تلفن همراه انجام می شود. در سالهای اخیر به دلیل گسترش دستگاههای دیجیتال آنلاین و افزایش شبکههای اجتماعی، محبوبیت فزایندهای پیدا کرده است. استراتژی های دیجیتال مارکتینگ به دلیل استفاده و گرایش به فناوری های جدید به سرعت درحال تغییر و تکامل هستند.
استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ همیشه با فناوریها و روندهای جدید مانند جستجوی صوتی و استفاده از رسانههای اجتماعی در حال تحول هستند. این استراتژی ها شامل مدرن ترین و جدیدترین تاکتیک ها می شوند. اما مانند مارکتینگ سنتی، برخی از حوزهها وجود دارند که دیجیتال مارکتینگ در آنها بهتر جواب می دهد و برای برخی دیگر خیر.
مزایا
معایب
بازاریابی به شیوه سنتی و دیجیتال با یکدیگر بسیار متفاوت هستند. اگرچه هر دو شباهت های کمی به یکدیگر دارند، اما از جهاتی منحصر به فرد هستند.
کلام آخر
وقتی می خواهید انتخاب کنید که کدام استراتژی بازاریابی برای کسب و کار شما بهترین است، قبل از هر چیز مخاطبان خود را در نظر بگیرید، آنها اطلاعات خود را از کجا دریافت می کنند و از آن برای تصمیم گیری استفاده کنید. هنگام تصمیم گیری بین بازاریابی سنتی در مقابل بازاریابی دیجیتال، لزوما درست نیست که یکی از آنها به سادگی بهتر از دیگری است زیرا اهداف متفاوتی را دنبال می کنند. نکته پایانی این است که شما باید به طور کامل کسب و کار و مخاطبان خود را بشناسید تا استراتژی را انتخاب کنید که برای شما بهتر است. اگر برای انتخاب بهترین روش به مشاوره بازاریابی کسب و کار احتیاج دارید، تیم مشاوره کسب و کار معصومی آمادگی دارد تا در این سفر همراه شما باشد.
نوشته شده توسط ابوالفضل محمدزاده