گروه موفقیت mr.masoumi

بازگشت به فهرست کتاب ها

معرفی کتاب از خوب به عالی

نویسنده :جیم کالینز

تاریخ انتشار:۱۴۰۳/۲/۱۹

کتاب از خوب به عالی یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های مدیریتی است. این کتاب کاری می‌کند تا باورهای فعلی خود را زیر سؤال ببرید و تعاریف جدیدی را برای واژه‌هایی مانند مدیریت، قدرتمند، ادغام و تصاحب سازمان‌ها پیدا کنید.

معرفی کتاب

معرفی کتاب معرفی کتاب از خوب به عالی

درباره کتاب از خوب به عالی

در کتاب از خوب به عالی که نام اصلی آن "good to great: why some companies make the leap- and other’s not" است نحوه رشد و تبدیل شرکت‌های معمولی به عالی بررسی می‌شود. اصلی‌ترین عاملی که باعث ارتقا شرکت‌ها از سطح خوب به سطح عالی می‌شود «تمرکز بر منابع موجود» است. این کتاب نتیجه ۵ سال تلاش جیم کالینز و همکارانش می‌باشد؛ به همین علت نتایج بسیار شگفت انگیزی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین نتایج آن این است که همه شرکت می‌توانند با رعایت چارچوب‌ها و باورهایی که در این کتاب آمده خودشان را به حد عالی برسانند. جالب است که بدانید این روش تا کنون توسط شرکت‌های بزرگی مانند آمازون انجام شده و نتایج جالبی را به دنبال داشته است.

 

درباره James C. Collinse

جین کالینز در سال ۱۹۵۸ به دنیا آمد. او لیسانس ریاضی از دانشگاه استنفورد، فوق لیسانس MBA و دکتری افتخاری از دانشگاه کلرادو را داد. این نویسنده محبوب به خلاقیت، خطر پذیری و رفتن به راه‌های نرفته معتقد است. جیم کالینز مشارکت کننده و نویسنده ۷ کتاب پرفروش در حوزه مدیریت است که مهم‌ترین آن می‌توان به ساختن برای ماندن، خوب به عالی، تعالی مبتنی بر انتخاب صحیح و تبدیل کسب و کار شما به یک شرکت بزرگ ماندگار اشاره کرد.

نشریه Thinker نام Collinse را در طول سال‌های مختلفی به‌عنوان پنجاه متفکر برتر دنیا معرفی کرد. در سال ۲۰۱۷ Forbes نام James C. Collinse را در فهرست صد مغز زنده کسب و کار در جهان قرار داد. در این فهرست نام افراد دیگری مانند Mark Zuckerberg, Jack Welch, Warren Buffett, Richard Branson, Charles Schwab, Jeff Bezos, Giorgio Armani, Dan Gilbert و Eric Schmidt وجود داشت.

 

فهرست کتاب از خوب به عالی

  • مقدمه
  • فصل ۱: خوب دشمن عالی است
  • فصل ۲: رهبری سطح پنجم
  • فصل ۳: ابتدا چه کسی... بعد چه چیزی
  • فصل ۴: رویارویی با حقایق بی‌رحم
  • فصل ۵: مفهوم جوجه‌تیغی
  • فصل ۶: فرهنگ انضباط
  • فصل ۷: شتاب‌دهنده‌های فناوری
  • فصل ۸: چرخ پرواز و حلقه نابودی
  • فصل ۹: از خوب به عالی تا ماندگاری
  • سخن پایانی: پرسش‌هایی که تکرار شده‌اند

 

مخاطب کتاب از خوب به عالی چه کسانی هستند

تیم مشاوره معصومی به کسانی که مسئول یا مدیر یک یا چند شرکت هستند، کسانی که می‌خواهند کسب و کارشان را ارتقا دهند و به طور کلی افرادی که می‌خواهند در انجام هر کاری بهترین باشند پیشنهاد می کند تا این کتاب را حتما مطالعه کنند.

 

نکوداشت‌های کتاب

  • Peter F. Drucker: کتاب حاضر با بهره‌گیری از تحقیقات دقیق و روشمند، سبک‌های مدیریتی کنونی را به چالش می‌کشاند. مطالب این کتاب الزاماً افراد متوسط را به افرادی باکفایت تبدیل نخواهد کرد، اما موجب می‌شود تا شایستگی به تعالی بدل شود.
  • fortune: آقای کالینز و گروه تحقیقش یکی از مهم‌ترین موضوعات مربوط به دنیای کار و تجارت را مورد تحلیل و بررسی قرار داده‌اند.
  • Wall street Journal: این که افراد معمولی هم می‌توانند به سطح مدیریت عالی دست یابند و کسانی که اصول این کتاب را به کار ببرند، خواهند توانست مؤسساتی عالی و موفق را پدید آورند.

 

برشی از کتاب

شرکت‌های از خوب به عالی که از همان ابتدای کار موفق عمل کردند، بسیار کم بودند. دلیلش تا حد زیادی این بود که آن‌ها به رشد و موفقیت خود واکنشی نادرست داشتند. موفقیت کارآفرینانه مستلزم خلاقیت، قدرت تجسم و جسارت در حوزه‌های بدیع و ناشناخته و شور و اشتیاقی بی اندازه است. وقتی شرکتی رشد می‌کند و ابعاد پیچیده‌تری می‌یابد، به تدریج از مسیر موفقیت خود منحرف می‌شود و افراد جدید، مشتریان جدید، سفارشات جدید و محصولات جدید ذهنش را مشغول می‌کند.

با این همه آشفتگی، آن چیزهایی که روزی بسیار دوست داشتنی و مطلوب بود اکنون به هدفی ناهماهنگ و درهم‌ریخته تبدیل می‌شود. نبود برنامه ریزی، نبود نظم مالی، نبود سیستم و هر گونه انضباط و مقررات، تعادل و ثبات سازمان را از بین می‌برد و مشکلات در همه حوزه‌ها از جمله مسائل مربوط به مشتری‌ها، گردش مالی و برنامه‌ها ظاهر می‌شود.

همچنین در بخشی دیگری از کتاب "از خوب به عالی"، جیم کالینز به مبحث رشد و توسعه شرکت‌ها می‌پردازد. او تأکید می‌کند که شرکت‌هایی که در ابتدا به موفقیت دست یافته‌اند، تعدادی کمی هستند و اکثراً به دلیل واکنش نادرست به موفقیت‌های خود، از مسیر رشد خود منحرف شده‌اند. کالینز معتقد است که موفقیت در کارآفرینی نیازمند خلاقیت، قدرت تجسم، جسارت در ورود به حوزه‌های ناشناخته و شور و اشتیاق بی‌اندازه است. اما هنگامی که شرکتی رشد می‌کند و به ابعاد پیچیده‌تری می‌رسد، ممکن است از مسیر اصلی خود منحرف شود. این منحرف شدن می‌تواند ناشی از این باشد که افراد جدید، مشتریان جدید، سفارشات جدید و محصولات جدید دست به دست شوند و درنهایت موجب شوند تا آن چیزهایی که یک زمانی مورد علاقه و مطلوب بودند، به یک هدف ناهماهنگ و درهم‌ریخته تبدیل شوند. به نظر کالینز، نبود برنامه‌ریزی، نبود نظم مالی، نبود سیستم و هر گونه انضباط و مقررات می‌تواند تعادل و ثبات سازمان را از بین ببرد و مشکلات را در همه حوزه‌ها از جمله مسائل مربوط به مشتری‌ها، گردش مالی و برنامه‌ها ظاهر کند. زمانی که شرکت درگیر این هرج و مرج می‌شود، راه خود را از دست می‌دهد و این می‌تواند سبب شود تا از مسیر موفقیت و رشد منحرف شود. به طور کلی، در این کتاب، کالینز نقد و بررسی دقیقی از چرخه رشد شرکت‌ها را ارائه می‌دهد و به تحلیل اشتباهات رایجی که در این چرخه ممکن است رخ دهد می‌پردازد. این تحلیل می‌تواند برای مدیران و کارآفرینان بسیار مفید باشد.