گروه موفقیت mr.masoumi

بازگشت به فهرست کتاب ها

بازاریابی چریکی

نویسنده :جی کنراد لوینسون

تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۱۱/۵

کتاب بازاریابی چریکی نوشته ی جی کنراد لوینسون، کتابی درحوزه کسب و کار بازاریابی با روشی کم هزینه و حداکثر نتیجه است. امروزه هرکسی بر این امر واقف است که بازاریابی جزء جدا نشدنی از کسب و کار است. بازاریابی نیز استراتژی و ترفند های متفاوتی دارد، اما اینکه کدام می‌تواند بر ای ما کمترین هزینه و بهترین بهره‌وری را داشته باشد، جای فکر دارد. پیشنهاد اکثر افرادی که در این حوزه فعالیت و تجربه دارند، استفاده از بازاریابی چریکی و یا گوریلا مارکتینگ است. تیم مشاوره معصومی مطالعه کتاب بازاریابی چریکی را جهت آشنایی شما در این حوزه پیشنهاد می‌کند.

معرفی کتاب

معرفی کتاب بازاریابی چریکی

کتاب بازاریابی چریکی اثر جی کنراد لوینسون با ترجمه همایون رکنی قاجار

کتاب بازاریابی چریکی در سال ۱۹۸۴ منتشر شد و تا کنون بیش از ۱۵ میلیون نسخه از آن به فروش رفته است. این کتاب به عنوان یکی از مهم‌ترین و موثرترین منابع الهام‌بخش برای کسب‌وکارهای کوچک شناخته می‌شود. از زمان انتشار کتاب، روش‌های بازاریابی چریکی توسط بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار گرفته است. نویسنده کتاب جی کنراد مدیر سابق بخش خلاقیت شرکت تبلیغاتی جی والتر تامسون و شرکت تبلیغاتی لئو برنت بوده است و اکنون  رئیس بازاریابی چریکی بین المللی است، که شرکت مشاوره ای برای خدمت به تجارت های کوچک و بزرگ در سراسر جهان است. وی این کتاب را برای دانشجویان بخش توسعه برکلی در دانشگاه کالیفرنیا به رشته تحریر درآورده و یقین دارد که شامل تمام مطالب جدید بازاریابی است. او در مقدمه کتاب ذکر کرده "قصد دارد در مورد بازاریابی چریکی و تجهیزات آن راهنمایی دهد و بازاریابی را به نبرد و جنگ تعبیر میکند." 

 

برخی نظرات درباره ی کتاب بازاریابی چریکی

کتاب بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ از نظر برخی مانند یک گنجینه است که تمام فوت و فن های بازاریابی و روش های زیرکانه برای جذب مشتری را می آموزد. ناشر این کتاب معتقد است است این روش هایی که در کتاب قرار است مطالعه کنید برای هر کسب و کاری از یک فروشگاه کوچک در پس کوچه های بدون عابر گرفته تا فروشگاه ها و برند های بزرگ بسیار مفید است. البته نکته ای در رابطه با کسب و کار های کوچک وجود دارد  آن هم این است که در صورتی شانس موفقیتشان بیشتر می شود که رقیبان بزرگ تر به صورت همزمان از بازاریابی چریکی با ایده های بهتر استفاده نکنند.در شروع این کتاب، جی کنراد دو چیز را گوشزد میکند اول اینکه او بازاریابی چریکی را به صورت تئوری آموزش می دهد اما اینکه چگونه عمل می کنید به خودتان بستگی دارد. دوم اینکه از ابزار های بازاریابی چریکی به درستی استفاده کنید و انتخاب آن در هر موقعیتی به عهده شماست. از دیگر نکات کلیدی کتاب این است که در چرخه ی فروش، مشتریان به تعداد کالاهای فروخته شده اولویت دارند و یک چریک به هیچ وجه مشتری خود را نباید از دست دهد.

کتاب بازاریابی چریکی شامل تعداد زیادی از استراتژی‌ها و تکنیک‌های بازاریابی ابتدایی و کم‌هزینه است که می‌تواند برای شرکت‌های کوچک و تازه‌تاسیس مفید و کارساز باشد. برخی از استراتژی‌های معروفی که در این کتاب معرفی شده است عبارتند از: بازاریابی واژه‌به‌واژه، بازاریابی تلفنی گوریلایی، بازاریابی دهان‌به‌دهان، بازاریابی پستی گوریلایی و استفاده از رسانه‌های اجتماعی.

 

دو عصر متفاوت در بازاریابی چریکی هم زمان پیاده می شود.

امروزه در بازاریابی  دو عصر متفاوت را در نظر میگیرند. یکی از این ها  اصولی قدیمی است که بر صبر و تعهدات  لازمه برای درآمد های آینده تاکید می کند و دیگری بر رد نکردن پیشنهادات و فهرست طولانی و مهارت آنلاین برای درآمدهای سریع تاکید دارد.یک بازاریاب چریکی به راحتی این دو اصل را نسبت به موقعیت های متفاوت و در شرایط درست پیاده می کند. لازم به ذکر است که چریک ها ترسی از تغییر و تحول در حوزه بازاریابی ندارند و اتفاقا با آغوش باز پذیرای آن هستند با اینکه اکثر شرکت ها مقاومت کرده و میخواهند به جهت مخالف حرکت کنند؛ با این وجود که به روز نبودن در این حرفه میتواند باعث مرگ تدریجی یک شرکت و یا یک سازمان شود.

یکی از مثال هایی که در کتاب آمده است را برای مطالعه شما آورده ایم:

تازه کاری میخواست دوره ای برای آموزش کامپیوتر ارائه دهد و میدانست که بیشتر مردم از فناوری می هراسند. آگهی های برای دوره های پردازش واژگان و حسابداری از طریق کامپیوتر، هیچ پاسخی به وجود نیاورد. در نتیجه تصمیم گرفت که قضایا را طور دیگری بیان کند. در ابتدا این طور بیان کرد:<<امیدوارم هراس شما را از کامپیوتر از بین ببرم تا بتوانید با ارزش های عظیم و برتری های رقابتی کار با کامپیوتر را بهتر ببینید.>> سپس این فکر را با هفت کلمه بیان کرد:<<کار با کامپیوتر را به شما خواهم آموخت.>>این جمله کوتاه کار را برای خودش، کارکنان فروش، و شاگردان آینده اش آسان کرد. بعدها اسمی برای شرکت خود به وجود آورد که ایده ی اصلی را با سه واژه بیان میکرد.<<کامپیوتر برای مبتدیان>>. این حرکت ترس از فناوری را از بین برد، قصد او را بیان کرد و تعداد زیادی مبتدی برای او به ارمغان آورد. در ابتدا ، ایده ی او شش صفحه بزرگ بود با خلاصه کردن ایده ها بالاخره توانست جمله ی ساده ای به وجود آورد؛ که بیانگر وضوح ایده او بود. وضوح و شفافیت او به موفقیت رسید.

به طور خلاصه این کتاب به عنوان انجیل بازاریاب های تازه کار محسوب می شود و کتابی است که هر تاجری باید در کتابخانه خود آن را داشته باشد، پیشنهاد می شود هر کسی که در بازاریابی به دنبال کم هزینه‌ترین و در عین حال تاثیر گذار ترین روش ها است به این کتاب مراجعه کند. همچنین در این کتاب، جی‌کنراد ایده‌های بسیار خوبی را برای افزایش مشتری و فروش محصولات ارائه می‌دهد که با توجه به شرایط امروزی بازار و رشد فزاینده رسانه‌های اجتماعی، بسیاری از ایده‌های او همچنان کاربرد دارند. به طور کلی، بازاریابی چریکی را می‌توان یکی از بهترین منابع برای آموختن روش‌های مختلف بازاریابی، به‌ویژه برای کسب‌وکارهای کوچک و مستقل دانست.

تیم مشاوره معصومی خرید و مطالعه این کتاب را برای تمامی کسب و کارها مفید می داند.