گروه موفقیت mr.masoumi

بازگشت به فهرست کتاب ها

کایزن

نویسنده :ماساکی ایمایی

تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۱۱/۵

در کتاب "کایزن کلید موفقیت رقابتی ژاپن" شما با مفهوم و معنای کایزن و علت پیشرفت ژاپن آشنا خواهید شد. كایزن یك مفهوم ژاپنی است كه تعریف آن تغییر به سمت بهتر شدن یا بهبود مستمر و تدریجی است.

معرفی کتاب

معرفی کتاب کایزن

تیم مشاوره معصومی در جهت رشد کسب و کارها به معرفی کتاب های کاربردی می پردازد، در کتاب کایزن کلید موفقیت رقابتی ژاپن شما با مفهوم و معنای کایزن و علت پیشرفت ژاپن آشنا خواهید شد.  كایزن یك مفهوم ژاپنی است كه تعریف آن تغییر به سمت بهتر شدن یا بهبود مستمر و تدریجی است. 
بر اساس این کتاب، برای دستیابی به پیشرفت، دو نگرش متفاوت وجود دارد: پیشرفت تدریجی و پیشرفت مبتنی بر جهش بزرگ. این کتاب به مقایسه مفهوم نوآوری و سیستم تفکر نتیجه گرای غربی با مفهوم کایزن و سیستم تفکر روندگرای ژاپنی می پردازد. پایه و اساس کایزن تغییرات اندک اما مستمر می باشد در حالیکه از نظر آقای ماساکی ایمایی نوآوری همچون مواد مذابی است که هرچند وقت یکبار از دهانه آتشفشان فوران می کند. 
فلسفه کایزن بر این اصل استوار است که شیوه زندگی انسان در همه ابعاد شغلی، اجتماعی، فردی و خانوادگی، باید به طور پیوسته بهبود یابد. در واقع کایزن معتقد است كه برای ایجاد بهبود در سازمان ها لازم نیست به دنبال تغییرات انفجاری یا ناگهانی باشیم ، بلكه هر نوع بهبود یا اصلاح به شرط آنكه پیوسته و مداوم باشد، ارتقای بهره وری را در سازمان ها به ارمغان خواهد آورد.
در سیستم کایزن، هدف اصلی بهبود کیفیت و افزایش بهره وری است نه کاهش هزینه‌ها. به همین دلیل، تلاش مستمر برای بهینه‌سازی فرآیندها باعث می‌شود تا کیفیت محصولات و خدمات به طور مداوم ارتقا یابد. کتاب کایزن یک پیام مهم برای تمام کسب و کارها دارد: حتی یک روز نباید بدون ایجاد نوعی بهبود در یکی از بخش‌های شرکت یا سازمان سپری شود.
در فرهنگ کایزن با بهره گیری از مشارکت کارکنان و کارفرمایان به بهبود مستمر و تدریجی خواهیم رسید. این فرهنگ و تعامل آن در تمامی سازمان ها و ارگان های ژاپن باعث شده است تا در یک کسب و کار، کارگران از مدیران بیاموزند و مدیران از ایده های کارگران بهره مند گردند.
کایزن تاثیر زیادی بر خلق یک فرهنگ سازمانی مبتنی بر بهبود مستمر داشته است. در سیستم کایزن، اعتماد بین کارکنان و مدیریت در مرکز توجه قرار دارد. کارکنان باید آزادانه بتوانند پیشنهادات خود را مطرح کنند بدون اینکه نگران مجازات شوند. این اعتماد متقابل میان طرفین باعث می‌شود تا کارکنان همت گمارده‌تری در جهت بهبود فرآیندها نشان دهند. در استفاده از روش کایزن، داشتن پیوستگی و پشت کار بالا بسیار مهم است، یعنی باید هر روز تغییرات کوچک و مثبتی را برای مدت طولانی ایجاد کنید. البته مفهوم کایزن به هر تغییری اطلاق نمی شود. بلکه کایزن پیشرفتی آگاهانه و مداوم است و تغییراتی که فایده ای برای شما ندارند، نباید اتفاق بیفتند.
کایزن نگاهی تدریجی و در عین حال پیوسته به بهبود دارد. برای این منظور، تشکیل گروه‌های کاری کوچک متشکل از کارکنان با سطوح مختلف در شرکت‌ها الگوی متداولی است. این گروه‌ها بر روی یک موضوع خاص کار می‌کنند تا راه‌حل‌هایی نوآورانه برای بهبود آن پیدا کنند. بر خلاف روش هایی که بر انجام دادن و تکمیل کارها تمرکز دارند، کایزن روشی برای تفکر و نظم بخشیدن به همه چیز است.
شیوه کارکرد کایزن چگونه است؟
کایزن تلاش می کند تا فرایندهای دشوار کاری را حذف و کارها را تا حد امکان ساده کند. این فلسفه به عنوان یک روش کسب و کار ناب، تنها در صورتی که همه‌ی کارکنان به دنبال بهبود بخش‌ها و ارائه پیشنهادات بر اساس تجربیات و مشاهدات خود باشند، موفق می‌شود. رویکرد کایزن در توسعه محصولات و فناوری‌ها نیز مشهود است. در این رویکرد، تغییرات فناوری به صورت تدریجی صورت می‌گیرد تا تولیدکننده در عین ارتقاء کیفیت و استفاده از فناوری‌های نوین، بتواند مشتریان کنونی خود را نیز حفظ کند.
در این روش ابتدا باید کارکنان اطمینان حاصل کنند که پیشنهادات آن ها مورد استقبال قرار می گیرند و  و هیچ عواقب منفی وجود نخواهد داشت بلکه در مقابل پیشنهاداتی که فضای کسب و کار را بهبود می‌بخشد پاداش داده می‌شود. کارگران در این صورت اعتماد به نفس و اشتیاق بیشتری در جهت بهبود سازمان پیدا می‌کنند. آن‌ها تبدیل به رهبرانی می‌شوند که به طور مداوم به دنبال روش‌هایی برای بهبود کسب و کار در بخش خود هستند.
کایزن همان کلید رمزی است که ژاپن را به یک قدرت بزرگ اقتصادی در جهان معاصر تبدیل کرده است.

تیم مشاوره معصومی خرید و مطالعه این کتاب را برای کسب و کارهای مختلف توصیه می کند.